JCDecaux:s historia

Fönsterputsaren som syns i hela världen

Fransmannen Jean-Claude Decaux arbetade som fönsterputsare i Lyon när han i början på 60-talet fick en epokgörande idé. Kunde reklam lösa problem, istället för att vara ett problem? Genom att erbjuda kommuner eleganta och väl underhållna väderskydd, helt och hållet reklamfinansierade, kunde man inte bara förbättra kollektivtrafiken utan också lösa problemet med nedskräpning från befintliga reklamaffischer.

När jag skapade det första reklamfinansierade väderskyddet, utan kostnad för de lokala myndigheterna, för nästan 50 år sedan var min idé att lösa följande problem: att leverera en tjänst till kollektivtrafiken för allmänheten och att samtidigt få bort problemet med förfallna och smutsiga offentliga anläggningar och en överetablering av den befintliga utomhusreklamen genom att förnya och omforma den till den livliga roll som kvalitativt bra utomhusreklam kan ha

– Jean-Claude Decaux

Det första väderskyddet med reklam installeras i Lyon 1964. Idén blir snabbt uppskattad av såväl medborgare som kommuner och reklamköpare. Jean-Claude Decaux’s lilla företag börjar växa i snabb takt. Han lanserar begreppet gatumöbler som förutom väderskydd även omfattar helautomatiska toaletter, bänkar, gatuskyltar och tidningskiosker. För Jean-Claude är kvalitet av största vikt. Till utformningen av gatumöblerna inleder han därför samarbeten med världsberömda arkitekter som Norman Foster, Jean-Michel Wilmotte och Patrick Jouin.

År 1999 köper Jean-Claude upp medieföretaget Vivendi och JCDecaux blir därmed störst i världen på utomhusreklam. Året efter avgår han som VD och sönerna tar över. Företaget börsintroduceras året därpå. 2006 vinner JCDecaux rätten att införa ett stort cykelsystem med 18 000 lånecyklar i Paris – i hård konkurrens med Clear Channel.

JCDecaux finns idag i 3400 städer i 70 länder. Reklambudskapen når ut till mer än 340 miljoner människor varje dag. Totalt jobbar cirka 11,900 personer på JCDecaux och huvudkontoret ligger utanför Paris i Neuilly-sur-Seine.

I Sverige startade JCDecaux sin första verksamhet 1989. Man ingick ett avtal med Malmö stad om att förse staden med reklamfinansierade väderskydd, samhällsinformationstavlor och helautomatiska gatutoaletter. Stad efter stad började följa Malmös exempel. År 1997 förvärvade JCDecaux samtliga aktier i AB Förenade ARE-bolagen och utbudet kunde breddas med bland annat klisterpelare och stortavlor.

Idag finns JCDecaux i våra 25 största städer och har 120 anställda. Sammanlagt finns 2500 väderskydd, 80 helautomatiska toaletter, 1500 samhällsinformationstavlor, över 3000 papperskorgar och 1360 hyrcyklar. Utöver detta finns Nordens modernaste hyrcykelsystem i Göteborg.

En underhållsstyrka på 85 medarbetare ser till att alla enheter alltid är rena och snygga. Det goda underhållet från egen personal med kollektivavtal borgar för kvalitet hela vägen – en viktig orsak till JCDecaux framgång.