En porrfri barndom’s banbrytande utomhuskampanj i JCDecaux reklamytor

I dagarna går organisationen En Porrfri Barndom med en banbrytande utomhuskampanj i våra kanaler.

Kampanjen, som tagits fram av reklambyrån Ingo, visar pixlade bilder med rubriken: Denna annons är barnförbjuden. För att kunna gå vidare måste man scanna en QR-kod och logga in med sitt bank-id för att bevisa att man är över 18 år – precis som organisationen vill att det ska gå till för de som vill se porr i framtiden. Väl inloggad kan man signera ”Porrfri Barndoms” upprop.

Porrfri Barndom” drivs av två föräldrar, Elsa Lantz och Jenny Holmström, och har som syfte att alla barn ska kunna få en porrfri uppväxt. Organisationen startade 2018,  är en ideell och partipolitiskt och religiöst obunden. Undersökningar visar att så många som 8 av 10 barn har sett porr på nätet. Och enligt en färsk Sifo-undersökning som ”Porrfri Barndom” låtit göra tror 72 procent av föräldrarna att deras barn inte tittar på porr.

”Vi på JCDecaux kände direkt att vi ville stötta detta viktiga initiativ då vi är den enda utomhusaktören som har fristående reklamytor som är placerade där politiker och journalister rör sig i hög utsträckning”, säger pr- och kommunikationschef Malin Otterström. Dessutom gör reklambyrån Ingo ett fantastiskt jobb, som öppnar upp för ett helt nytt sätt att jobba med utomhusreklam genom legitimering med Bank-id.

Kampanjen går i våra utomhustavlor utanför DN-huset vid Västerbroplan, vid Gärdets t-station intill TV4-huset, följt av Tegelbacken nära Riksdagen och till sist Karlaplan vid SVT ’s huvudkontor.