Gyllene Regler

Tydligast vinner! Den mest lyckade utomhusreklamen är den som förmedlar ett enkelt och tydligt budskap som mottagaren hinner uppfatta på max tre sekunder. Här har vi listat några av utomhusreklamens viktigaste gyllene regler. Och kom ihåg, detta är guidelines. Är du en van reklammakare för utomhus kan det vara minst lika framgångsrikt att bryta mot varenda regel som finns.

1. Enkelhet

Allt på affischen ska vara lätt att se. Alltså: STOR TEXT och inte för mycket information. Utomhusreklam är snabb kommunikation. Ju längre avstånd från mottagaren, desto viktigare med snabbhet och tydlighet. Prioritera därför ett kortfattat, relevant budskap.

GRTydligt

2. Tydlighet

”En bild säger mer än 1000 ord” är en ledstjärna inom utomhusreklam. Kombinera en tydlig bild med ett tydligt budskap och en tydlig koppling till produkten eller tjänsten. Då når budskapet fram på bästa sätt.

GRpagen

3. Kontraster

Använd tydliga kontraster och färger som syns ordentligt – det skapar uppmärksamhet. Bilden får inte vara för mörk. Budskapet bör ha en färg som syns bra mot bakgrunden. Använd färger som sticker ut beroende på säsong – undvik t ex vitt på vintern, grönt på sommaren och gult, orange och rött på hösten.

GRKontrast

4. Typsnitt storlek

Utomhusreklam behöver kunna uppfattas snabbt i jämförelse med t ex en tidningsannons. Därför är valet av typsnitt och storlek viktigt. Tänk på att använda en kraftig, lättläst typografi i rubriken (som givetvis ska hållas kort).

GRstatoil

5. Kända ansikten och ögonkontakt

Utnyttja fördelen med igenkänning genom att använda kända ansikten! En känd person ger oftast hög observationseffekt. Ögonkontakt är också viktigt; det är ett känt faktum att ögon dras till andras ögon.

GRKandperson

6. Avsändare – placering av logotyp

Tänk på att avsändaren och annan viktig information ska synas även om något skymmer affischen (t ex människor, cyklar, snöhögar eller byggskrot). Därför behöver logotypen vara stor och tydlig och den bör helst vara placerad högt upp.

GRLogo2

7. Utmana och engagera

Ett motiv som överraskar och väcker känslor skapar uppmärksamhet. Vad vill du att mottagaren ska göra/känna/tänka? Oavsett ditt budskap är det viktigt med call to action och ju mer du lyckas engagera och beröra med din kampanj desto bättre effekt får den.

GRtypsnitt

8. Röd tråd

Använd gärna olika motiv på affischerna för att göra kampanjen mer levande – men se till att det finns en röd tråd (t ex samma färg, fotomanér, typsnitt, osv). Mottagaren ska kunna se att de olika enheterna tillhör en och samma kampanj.

Delicato

GRDelicato