JCDecauxs blixtkampanj för World Childhood Foundation
För barn i utsatthet är Corona mer än ett virus. I spåren av covid-19 syns en ökning av våld i nära relationer, grooming på nätet (kontakt med barn i sexuellt syfte) och ökad spridning av övergreppsmaterial. JCDecaux har därför skapat en kampanj till förmån för World Childhood Foundation som syns över hela landet under vecka 17.
World Childhood Foundation grundades 1999 av Drottning Silvia och arbetar med att förebygga våld och sexuella övergrepp mot barn. Drottningen talade förra veckan i ett inspelat videoklipp om vikten av att vi vuxna ska se alla barn i vår närhet under en period då många är extra utsatta och sårbara.
”Vi är extremt tacksamma att JCDecaux ger oss möjligheten nå ut i hela landet med ett viktigt budskap – att barn i utsatthet drabbas extra hårt av coronasituationen. Vi hoppas att många vuxna nu går in på vår hemsida och tar del av våra tips på hur man kan stödja dessa barn i en svår tid”, säger Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare på Childhood.
Kampanjen syns på JCDecaux´s Eurosize-serie med reklamtavlor i Sveriges 25 största städer och är framtagen av JCDecaux och reklambyrån Abby Priest.
”Vi inledde samarbetet med Childhood och tog fram hela kampanjen inom loppet av 5–6 timmar. Att vi kunde ta fram den här kampanjen så snabbt beror på ett nära och bra byråsamarbete med Abby Priest och att Childhood var snabba i sina beslut”, säger Malin Otterström.
Nu är det viktigare än någonsin att vuxna ser alla barn i sin närhet, och är uppmärksamma på just det som inte direkt syns.
”Sverige är till skillnad från stora delar av Europa förskonat från de lockdowns som genomförts i ett antal länder. Undantaget i vårt land är barn i gymnasieåldern. Det är dags att belysa de stigande psykosociala konsekvenserna av nedstängningen av våra gymnasieskolor”, säger JCDecaux´s VD Magnus Heljeberg.
För frågor vänligen kontakta
Malin Otterström
Tel: 073-976 26 94
Email: [email protected]