JCDecaux sponsrar Svenska Freds med utomhuskampanj på Internationella fredsdagen
På internationella fredsdagen 21 september drog riksorganisationen Svenska Freds igång en crowdfundingkampanj i samarbete med JCDecaux för att kickstarta världsfreden. 102 miljarder dollar är vad som potentiellt behövs. Nu har människor världen över möjlighet att ta ställning, sätta press på makthavare och bli medgrundare till världsfred.
– Vi får det vi investerar i. Att förebygga väpnad konflikt är både möjligt och – i jämförelse med de enorma kostnaderna för krig – en väldigt bra affär, säger Agnes Hellström, ordförande för Svenska Freds.
The Institute of Economics and Peace tar årligen fram en grundlig rapport över effekterna av fredsarbete och konflikters kostnad. En av slutsatserna är att varje amerikansk dollar som investeras i att bygga fred i konfliktdrabbade länder sänker kostnaden för konflikt med sexton dollar. Beräkningar från Institute for Economics and Peace visar också att kostnaden för väpnad konflikt uppgick till 1,02 biljoner dollar (närmare 10 biljoner svenska kronor) 2017.
– Om en tiondel av den summan – 102 miljarder dollar eller 13 dollar per person – skulle investeras i fredsbyggande insatser skulle världsfreden komma mycket närmare. Vi vill få människor att tänka till över vad världens resurser investeras i och hur det skulle kunna se ut om vi gjorde annorlunda, säger Agnes Hellström.

Initiativet lanseras bland annat genom en utomhuskampanj under namnet #KickstartWorldPeace som går i JCDecaux’s annonseringsnätverk på både analoga och digitala ytor runt om i Sverige. Kampanjen är framtagen av reklambyrån Acne i samarbete med JCDecaux.
Läs mer om kampanjen på kickstartworldpeace.com och om Svenska Freds arbete på www.svenskafreds.se
För mer information, kontakta JCDecaux’s kommunikationschef Malin Otterström.

Malin Otterström
PR -och kommunikationschef
073-976 26 94
[email protected]