Hoppa till innehåll
Logga in
JCDecaux Live
JCDecaux Live gör det möjligt för dig att se hela din kampanj, här och nu. En översiktlig karta och adresslista till varenda annonsplats, samt bilder på varje enskild affischering. Du kan också backa bandet och se kampanjen två veckor bakåt i tiden.
JCDecaux Upload
JCDecaux Upload är den plats där du laddar upp dina original för tryck.
Logga in
Logga in med lösenordet som du får av oss när du bokar kampanjen. Saknar du lösenord är det bara att kontakta oss.
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
  • Utomhusformat
    • Alla format
    • Digisize
    • Eurosize
    • Fullsize
    • Supersize
    • Innovate
  • Kampanjplanering
    • Kampanjverktyg
    • Prislista 2021
    • Utomhusskola
    • Materialspecifikation
    • Vanliga frågor
  • Smart City
    • Erbjudande till städerna
    • Offentliga toaletter
    • Lånecykelsystem
    • Väderskydd
    • Andra smarta lösningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Casefrukost
  • Kontakt
    • Kontaktinformation
    • Medarbetare
    • Lediga tjänster
    • Om oss
  • Utomhusformat
    • Alla format
    • Digisize
    • Eurosize
    • Fullsize
    • Supersize
    • Innovate
  • Kampanjplanering
    • Kampanjverktyg
    • Prislista 2021
    • Utomhusskola
    • Materialspecifikation
    • Vanliga frågor
  • Smart City
    • Erbjudande till städerna
    • Offentliga toaletter
    • Lånecykelsystem
    • Väderskydd
    • Andra smarta lösningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Casefrukost
  • Kontakt
    • Kontaktinformation
    • Medarbetare
    • Lediga tjänster
    • Om oss
  • Logga in

Allt du behöver veta om utomhusreklam.

Räckvidd, frekvens, VAC… vad betyder allt det där egentligen? Vi vet att det kan bli en hel del krångliga ord. Här försöker vi reda ut alla begrepp och hjälpa dig med allt du behöver veta, för att lyckas på bästa sätt med din kampanj.

När man planerar en utomhuskampanj är det viktigt att förstå mediets möjligheter och utmaningar. Genom att optimera den kreativa utformningen och skapa ett bra samspel med andra medier ökar förutsättningarna att uppnå ett lyckat resultat.

Till vårt utomhuslexikon
Utomhusskolan

Frågor och svar

Vilka är utomhusreklamens främsta egenskaper?

Med utomhusreklam får du en hög frekvens till en låg kontaktkostnad då ditt budskap når ett stort antal människor flera gånger under kampanjperioden. Utomhusreklam genererar en hög räckvidd, även i en specifik stad. Mediet passar utmärkt för varumärkesbyggande reklam såväl som för utbudsreklam. Utomhusreklam är dessutom det sista massmediet i ett föränderligt medielandskap.

Varför välja utomhusreklam?

Utomhusreklamen går inte att klicka bort, zappa bort eller sänka ljudet på. Och den finns där de stora folkströmmarna rör sig. Våra utomhusmedier når 70% av alla svenskar i åldern 15-79 år i de 25 största städerna. Om du vill nå ut med ditt budskap snabbt, till många, är utomhusreklam det bästa medievalet.

Vad är OTS/OTH?

Antal gånger den genomsnittlige individen i målgruppen har möjlighet att komma i kontakt med reklambudskapet under en kampanjperiod i genomsnitt (totalt antal möjliga kontakter med mediet/individer).

Vad är frekvens?

Antal gånger som en person i genomsnitt har möjlighet att se kampanjen.

Hur räknar ni räckvidd?

Vi räknar räckvidd på två sätt; nettoräckvidd är antal unika personer som nås av reklambudskapet (en person kan enbart räknas en gång) bruttoräckvidd är antal kontakter (en person räknas flera gånger)

Utomhuslexikon

Ord vi ofta använder

Abribus

Tidigare benämning på den produkt JCDecaux idag kallar Eurosize, dvs. 1185 x 1750 mm. Ordet betyder busskur på franska.

Adshel

ClearChannels benämning på Eurosize-formatet.

Bakbelyst

Belysning på reklamytan som lyser upp affischen bakifrån under mörka delen av dygnet.

Bigsize

Storformat som kommer i fyra olika format och går att köpa nationellt.

Bruttopris

Listpris innan eventuella rabatter.

Bruttoräckvidd

Summan av alla kontakter. Samma person kan räknas flera gånger tillskillnad från nettoräckvidd.

CBL

Förkortning av ett storformat som är 8 kvm och heter Citybacklite.

Citybacklite

Storformat 8 kvm som ingår i produkten Bigsize.

CPT

Cost per thousand contacts - Kostnad för tusen kontakter. Nettopris/antal kontakter x 1000.

Distribution

Reklamytornas spridning över en region.

DOOH

Digital Out Of Home - Digital utomhusreklam.

Eurosize

Utomhusprodukt med pappersformat, 1185 x 1750 mm (bredd x höjd). Format som passar annonsutrymmet i busshållplatser, fristående reklamskyltar, vägghängda reklamplatser.

Exponering

En reklamyta kan ha flera exponering, t.ex. om affischerna bildväxlar.

Flow

Antalet biltrafikanter och fotgängare som passerar förbi en utomhusreklamyta.

Frekvens

Så många gånger som en personen ser reklamkampanjen under en veckas tid.

Fristående

Fristående reklamyta ut med gator och på torg, tillskillnad från reklamyta som sitter i en busshållplats.

Fullsize

Format Pelare, 1185 x 3260 mm (bredd x höjd), stående format.

Head on

Den sidan av reklamytan som står vinklad mot trafiken och flödet och därmed genererar flest kontakter.

Målgrupp

En definierad grupp av människor som är intressanta som mottagare av marknadsföring.

Nettopris

Framförhandlat pris utifrån ett bruttopris.

Nettoräckvidd

Anger hur många personer som har sett din reklamkampanj. Unika kontakter tillskillnad från bruttoräckvidd.

Nätverk

Utomhusytorna säljs i olika nätverk/serier som är fördelade i Sveriges största städer för att ge en så jämn spridning som möjligt.

OBSmätningar

Efter kampanj kan man göra en effektmätning som ger svar på hur kampanjen emottogs ute på stan, om man har uppmärksammat kampanjen samt blivit påverkad av budskapet mm.

Offset 4+0

Tryckmetod där man trycker på en sida av pappret. Fungerar under den ljusa säsongen där bakbelysning av affisch är under kort tid på dygnet.

Offset 4+3

Tryckmetod där man trycker både på fram- och baksida av pappret för att öka kontrasterna och färgerna. Särskilt viktigt under den mörka perioden på året då affischen är bakbelyst större delen av dygnet.

OOH

Out Of Home - Utomhusreklam.

OTS

Opportunity To See. Antalet passerande som har möjlighet att se ytan.

Outdoor Impact

Undersökningsverktyg/metodik som tar fram siffror för räckvidd och frekvens för utomhusmediet.

Pass (yta/vecka)

Genomsnittligt antal passeringar per reklamyta i en kampanj/serie eller för ett format i en region.

Passeringar

Antalet biltrafikanter och fotgängare som passerar förbi en utomhusreklamyta.

P1 Preliminärbokning

Om man preliminärbokar en utomhusserie har man "första tjing".

Potentialmått

Potentialmått tar man fram innan kampanjstart via Outdoor Impact. D.v.s. en rapport på vad önskad kampanj skulle kunna potetiellt kunna ge för resultat.

Prel före

En annan kund har prelimärbokat utomhusserien. Genom att lägga en köporder har kund med preliminärbokningen 48 h betänketid.

ROMI

Return on media investment. Vad reklaminvesteringen tillför annonsören.

Räckvidd

Mått på vilken andel av den tänkta målgruppen som har nåtts av budskapet.

Selectyta

Vald enskild reklamyta och inte ett nätverk/serie.

SOV

Share Of Voice. Mått på hur stor del av utomhusytorna som just din kampanj utgör. Anges oftast i procent.

Stadsinformation

En av ytorna på de fristående reklamskyltarna är stadens yta där de kan informera medborgarna med samhällsnyttig information.

Stortavlor

Tidigare benämning på den produkt som idag är Bigsize.

Supersize

60 kvm bakbelyst yta som är placerade på flera av Stockholms infarter. Bl.a. E18 och E4:an.

VAC

Visibility Adjusted Contact. Synbarhetsjusterad kontakt. Antalet passerande som bör kunna se en utomhusyta enligt Outdoor Impacts fyra undersökningsmoment.

Väderskydd

Annat ord för busshållplats

Huvudkontor

Stureplan 13
111 45 Stockholm
Övriga adresser

E-post

[email protected]
[email protected]

Följ oss

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Vänligen ange en giltig e-postadress

Vänligen acceptera villkoren nedan

Behandlar dina uppgifter...

Följ oss

Vi är 100% klimatneutrala

Integritetspolicyn  ©2019 JCDecaux. All Rights Reserved.
Vill du veta mer om våra format. Kontakta mig!
Kontaktinfo
Nicholas Psaros
Key account Manager
Stockholm
070-237 22 35
[email protected] Email
Jag godkänner att denna webbplats lagrar och bearbetar mina uppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.GodkännLäs mer här