Månadens casefrukost 18 oktober

Klarna- från förnuft till känsla

Klarna har blivit ett av världens ledande bolag inom betalningar på nätet genom att leverera lösningar till e-handlare. För omkring ett år sedan inleddes nästa steg på resan genom att börja bygga varumärket även mot konsumenter. Med konceptet ”Smoooth” skapade man en helt egen spelplan för hur kommunikation i finanskategorin kunde se ut, som byggde helt på att skapa känslor istället för att som tidigare prata rationella fördelar. Konceptet lanserades med en serie minst sagt okonventionella reklamfilmer och följdes nyligen upp av en ny identitet, implementerad i ner till minsta ikon i tjänster och appar.

Tove och Olle Langseth från DDB berättade om hur Klarna gick från leverantör av betalningslösningar till en del av en shoppingupplevelse

 

Blueair- hur visualiserar man ett osynligt problem?

Ludwig Jonsson, grundare av reklambyrån Rodolfo, berättade om hur kunden Blueair, som säljer luftrenare, ökade försäljningen med hjälp av den digitala tjänsten Air View.

Vimmelbilder

För dig som inte kunde komma på casefrukosten så finns hela föreläsningen på vår Facebook sida.