McDonald’s använder JCDecaux’s reklamytor till att bygga boplats åt vildbin
Utan pollinering från bin skulle 1/3 av maten vi äter vara hotad. Att vissa av McDonald’s franchisetagare håller bikupor på sina restaurangtak för att gynna biologisk mångfald har blivit uppmärksammat världen över.
Nu utökas initiativet till att även omfatta bihotell för vildbin som installerats i JCDecaux’s reklamtavlor.
Enligt uppskattningar är 30 % av Sveriges vildbin hotade. Ett stort problem är att de saknar ställen att bo på. Därför har några av McDonald’s restauranger bytt ut sina vanliga stortavlor mot tavlor med inbyggda bihotell, där vildbin och andra insekter kan krypa in och vila.
Samtidigt har McDonald’s startat ett samarbete med JCDecaux för att skapa boplatser åt vildbin på baksidor till reklamtavlor som annars inte utnyttjas. Bin trivs nämligen bäst om deras bon står i söderläge. Reklamtavlors outnyttjade baksidor som vetter mot söder blir istället boplats åt tusentals vildbin och insekter. Första testet är placerat i Järfälla och om det faller väl kan initiativet komma att skalas upp under våren 2020.
– Binas överlevnad är en viktig fråga för hela samhället. Att vi kan använda våra skyltar för en god sak känns därför väldigt roligt. Initiativet, som är sprunget ur våra franchisetagares personliga engagemang i frågan, har möjliggjorts i samarbete med JCDecaux och vi är stolta och glada över att snart få välkomna våra flygande gäster när de flyttar in i våra bihotell, säger Henrik Nerell, miljöchef på McDonald’s i Sverige.
Byrå: NORD DDB
PR-byrå: Prime
Mediebyrå: OMD
Media: JCDecaux
För mer information, kontakta JCDecaux’s kommunikationschef Malin Otterström.
Malin Otterström
PR -och kommunikationschef
073-976 26 94
[email protected]