JCDecaux har vunnit de två största av SLs fyra reklamavtal och tar över de största centrala tunnelbanestationerna och samtliga Storstockholms bussväderskydd
Reklamkontrakten är de största i sitt slag i Norden och innebär att JCDecaux blir den största utomhusaktören i Sverige. Avtalen träder i kraft från och med den 1 januari 2026 och löper över en 7-årsperiod.
– Detta är mycket glädjande nyheter och en game changer på den svenska mediemarknaden. De två vunna avtalen stärker våra befintliga nätverk och ger oss möjlighet att investera i den absolut senaste tekniken för maximal impact i tunnelbanan och i hela Storstockholm. Utomhusmarknaden befinner sig sedan flera år tillbaka i en snabbt uppåtgående spiral med sin verkliga räckvidd och stora genomslagskraft. Med de här avtalen kan JCDecaux tveklöst erbjuda en av de bästa produkterna på mediemarknaden, säger Magnus Heljeberg, VD för JCDecaux Sverige.
De delar som har tillfallit JCDecaux innefattar följande:
Konceptstationer
Avtalet omfattar de 14 största och mest trafikerade tunnelbanestationerna och pendeltågsstationerna i Stockholms innerstad. Det nya kontraktet innefattar spektakulära digitala storformatsskärmar längs spåren.
Bussväderskydd
Avtalet omfattar samtliga bussväderskydd med digital och analog reklam i hela Stockholms län. Reklamen fördelas på över 1 500 hållplatser i hela länet.
– Detta stärker vår position att som ledande media kunna driva utvecklingen framåt för våra kunder och samarbetspartners. Vi ser fram emot de möjligheter som detta medför, inte minst avseende det digitala erbjudandet och programmatiska köp. Vi förblir fast beslutna att fortsatt leverera räckvidd, analog som digital samt innovativa lösningar som skapar verklig effekt för våra annonsörer, säger Cecilia Claesson, försäljningsdirektör för den svenska marknaden.
För mer information, kontakta kommunikationschef
Malin Otterström
[email protected]
Tel: 073-976 26 94