Navigera i den nya mediemarknaden
Den svenska mediemarknaden har under det senaste decenniet genomgått enorma förändringar. Nya digitala aktörer har tagit marknadsandelar och tidigare dominerande medieföretag har sett sin affär krympa brutalt i en allt hårdnande konkurrens om annonsörernas investeringar i reklam.
En mediemarknad i förändring
Medielandskapet idag är inte vad det en gång var. Digitaliseringen, smarta telefoner och sociala medier har radikalt förändrat människors sätt att ta till sig information, fatta köpbeslut och konsumera. Det har i sin tur lett fram till att köpare av reklam och marknadskommunikation har tvingats ändra sina sätt att välja kanaler, kommunicera och nå ut till sin målgrupp.
Idag står de digitala och globala jättarna Facebook och Google för drygt 50 procent av medieinvesteringar i Sverige, samtidigt som reklamtröttheten ökat i takt med att tempot i reklamflödet drivits upp. I rapporten Medieutveckling 2020, som är gjord av Nordicom på uppdrag av Myndigheten för press, radio och TV, konstateras att konkurrensen är extrem på mediemarknaden:
Världens mediemarknader präglas av hård konkurrens. Nationella och lokala företag inom etermedier och dagspress slåss om publik och annonsörer med globala, nätbaserade aktörer. I takt med att internet är på väg att utvecklas till den huvudsakliga spelplanen för medieföretagande blir också etermedie- och dagspressföretagen konkurrenter med varandra.
Utomhusreklamen i den nya verkligheten
Samma sak gäller naturligtvis utomhusreklam, som idag dessutom tävlar mot ”portabla reklamtavlor” i form av smarta telefoner med platsprecision och pushnotiser.
Tidigare konkurrerade medieslagen med varandra inom sina kategorier, utomhus mot utomhus och TV mot TV. Men idag är det allas krig mot alla. De bolag som tidigare klassades som ”utomhusbolag” eller OHH (out of home) står idag för omkring två procent av den totala mediemarknaden. Men varför ska du som reklamköpare välja oss istället för sökord, sociala medier, print eller andra räckviddsmedier som TV?
Tre skäl varför ska du välja JCDecaux
Med över 50 års erfarenhet vågar vi kalla oss experter på utomhusreklam. En kampanj hos JCDecaux garanterar reklamplatser där flest människor rör sig. Detta ger dig som kund effektiv masskommunikation med hög räckvidd och frekvens.
- Med köpnära placeringar på stora gågator, torg och i busshållplatser når ditt budskap ut till en stor och bred målgrupp, flera gånger om dagen. Kontaktkostnaden blir således låg.
- För att din kampanj ska få bästa effekt är det viktigt att synas på rätt ställe. Därför handplockar vi noga platserna för våra reklamytor så att ditt budskap når en köpstark publik vid rätt tillfälle.
- Alla våra reklamytor och gatumöbler underhålls omsorgsfullt varje dag så att ditt budskap presenteras i en så snygg kontext som möjligt!
Lär dig om om utomhusreklam i Utomhusskolan
JCDecaux egen snabbskola i hur du lyckas med din utomhuskampanj, hur du optimerar den kreativa utformningen och skapar ett bra samspel med andra medier. Konkreta tips, instruktionsfilmer, frågor och svar, och mer.
Testa din kampanjdé i Kampanjverktyget
Här kan du enkelt ladda upp ditt kampanjmaterial och se hur dina bilder och filmer faktiskt kommer att se ut i kända stadsmiljöer.