Hållbarhet
Nyhet! JCDecaux lanserar klimatavtryck per kampanj
Från och med 1 mars 2022 redovisar vi klimatavtryck per kampanj.
JCDecaux samarbetar med ClimatePartner, en internationellt erkänd expert på klimatskydd och hållbarhet, för att beräkna och minska CO2-utsläpp.
ClimatePartner beräknar koldioxidavtrycket för alla (D)OOH-kampanjer enligt Växthusgasprotokollet/GHG-protokollet och baserar klimatneutraliteten på PAS 2060 och ISO 14021.
The Greenhouse Gas Protocol (GHG-protokollet) är den mest etablerade standarden för att beräkna och rapportera utsläpp av växthusgaser.
Den har tagits fram för att underlätta organisationers redovisning av växthusgasutsläpp samt för att göra klimatredovisning mer transparent, konsekvent och jämförbart organisationer sinsemellan.
Hållbarhet
Klimatredovisning
JCDecaux redovisar nu klimatavtryck per kampanj. För att göra detta möjligt samarbetar vi med ClimatePartner, en internationellt erkänd expert på klimatskydd och hållbarhet, som beräknar våra kampanjers klimatavtryck.
Men vi nöjer oss inte där. Vi klimatkompenserar dessutom varje kampanj genom olika klimatprojekt som är märkta med Gold standard.
Gold Standard är en märkning av utsläppsrätter från projekt där höga krav ställs på projektens totala miljö- och samhällspåverkan. Ett antal miljöorganisationer (tex. Världsnaturfonden WWF) ligger bakom märkningen.
Det här innebär att det klimatavtryck som en reklamkampanj lämnar efter sig i form av koldioxidutsläpp kompenserar vi till 100 %. Det vi inte klimatkompenserar för är påverkan från kundens produkt, då vi inte har rådighet över effekten av till exempel sålda produkter eller tjänster.
hållbarhet
Genom att scanna QR-koden får våra kunder all information om just deras kampanjs avtryck
Klimatavtrycket för en Eurosize Riks är 5 664 kg. För att förstå den siffran enklare så kan vi jämföra med vad de konsumtionsbaserade växthusgasutsläppen är för den svenska befolkningen. I genomsnitt är utsläppen 173 kg CO2 per person och vecka. Med en Eurosize Riks når man 4 miljoner människor vilket motsvarar 32 personers klimatavtryck per vecka. Med en Digisize Riks når du 3,5 miljoner vilket motsvarar 0,6 personers klimatavtryck per vecka.
Hållbarhet
Klimatkompensering
JCDecaux klimatkompenserar till ett projekt i Colombia som arbetar för utfasningen av fossila bränslen. Kol är både billigt och lättillgängligt i Colombia. I regionen Bogotá finns 40 tegelbruk och alla använder sig av kol för att elda i sina ugnar. Det finns dock ett undantag och det är ett tegelbruk i stadsdelen Santander som har konverterat sin verksamhet. Idag har tegelbruket i Santander moderna och energieffektiva ugnar som drivs med upp till 80% förnybar biomassa. På det här sättet sparar tegelbruket 18 000 ton koldioxidutsläpp per år. Hur hjälper biomassa att bekämpa den globala uppvärmningen? Energi skapas från förnybar biomassa, vilket kan vara kokosnötskal, sågspån, träflis, rester av sockerrörsbearbetning, bambu eller trä från hållbara källor. Inga träd fälls, eller fossila bränslen förbränns, så ingen CO2 släpps ut.
hållbarhet
Vårt hållbarhetsarbete
Vi arbetar för att minska vår klimatpåverkan och har som mål att halvera utsläppen varje decennium. Vårt mål till år 2030 är att halvera våra växthusgasutsläpp, jämfört med 2020-års nivå. I våra beräkningar av utsläpp utgår vi från koldioxidekvivalenter, vilket innebär att alla klimatgaser ingår.
Vi började mäta våra utsläpp år 2010 och vi är stolta över att våra utsläpp som bolag har minskat kraftigt sedan dess. Mellan 2014 och 2020 minskade vi vårt klimatavtryck med 70 procent genom att vi bland annat ersatte fossila bränslen med fossilfria bränslen i våra transporter, samt gick över till förnybar elanvändning.
Vi redovisar våra utsläpp enligt GHG-protokollets standard där direkta och indirekta utsläpp ingår, fördelat i scope 1, 2 och 3. Cirka 90 procent av våra utsläpp sker i de indirekta utsläppen som utgör scope 3. Det innebär att utsläpp sker som ett resultat av vår verksamhet, men som kommer från källor som ägs eller kontrolleras av verksamheter utanför vår egen organisation. Inom scope 3 utgör reklamkampanjerna en betydande del av våra utsläpp, genom bland annat produktionsutsläpp från affischer. Genom att klimatkompensera för reklamkampanjer arbetar vi därmed aktivt med att reducera utsläppen inom de betydande scope 3-utsläppen.
JCDecaux är ett klimatneutralt företag (vilket innebär att vi klimatkompenserar för alla våra utsläpp) sedan 2010 och vi jobbar sedan länge aktivt med att minimera våra klimatavtryck i alla led.
Läs vår klimatrapport för 2021
Makuleringsintyg
Vi fortsätter vårt arbete med att minska våra utsläpp genom att använda oss av förnybar el, vi byter successivt ut all belysning i våra utrustningar till LED-lampor samt använder oss av miljövänliga transporter. Vi har bytt ut alla våra tjänstebilar till eldrivna fordon och utvärderar kontinuerligt våra samarbetspartners för minsta möjliga klimatpåverkan.
Frågor och svar
Vilka är ClimatePartner?
ClimatePartner är en internationellt erkänd expert på klimatskydd och hållbarhet, för att beräkna och minska CO2-utsläpp. Läs mer här: https://www.climatepartner.com/en
Hur är beräkningarna gjorda?
Både direkta- och indirekta klimatavtryck är inräknade i beräkningarna. ClimatePartner har samlat in data från oss; allt från antal affischer, förpackningar, elförbrukning, transporter från tryckerier, depå och entreprenörer samt bolagets avtryck i form av tjänsteresor, kontorsmaterial, återvinning m.m. Beräkningarna är gjorda enligt GHG-protokollet.
Vad är direkta vs indirekta klimatavtryck?
Direkta klimatavtryck är kopplat till själva produkten. T.ex. de avtryck som en Eurosize Riks gör i form av råvaror, transport av affischer, el för användning samt återvinning. Indirekta klimatavtryck är det som är kopplat till bolaget och vilka avtryck bolaget gör i form av tjänsteresor, kontorsmaterial, återvinning m.m. Man delar oftast in detta i tre olika scope.
Vilka är de tre scopen?
Scope 1 innehåller direkta växthusgasutsläpp, alltså som verksamheten har direkt kontroll över. Det gäller exempelvis växthusgasutsläpp från fordon och maskiner som verksamheten äger eller leasar. Scope 2 hamnar indirekta utsläpp från elektricitet, alltså förbrukning av el, fjärrvärme och fjärrkyla. Scope 3 är de indirekta växthusgasutsläppen, utöver inköpt energi, som sker utanför verksamhetens gränser. Växthusgasutsläppen i scope 3 brukar delas upp i s.k. uppströms och nedströms växthusgasutsläpp beroende på om de sker före eller efter den egna verksamheten i kedjan. Uppströms kan det till exempel vara materialförbrukning, anställdas pendling, affärsresor, produktion av utrustning och nedströms finns t.ex. bearbetning, användning och slutbehandling av sålda produkter.
Hur klimatkompenserar JCDecaux?
Klimatkompenseringen utförs genom certifierade klimatskyddsprojekt framtagna av ClimatePartner. Klimatprojekten är märkta med Gold standard. Gold Standard är en märkning av utsläppsrätter från projekt där höga krav ställs på projektens totala miljö- och samhällspåverkan. Ett antal miljöorganisationer (t ex Världsnaturfonden WWF) ligger bakom märkningen.
Vilket projekt klimatkompenserar ni till?
JCDecaux klimatkompenserar till ett projekt i Colombia som arbetar för utfasningen av fossila bränslen. Kol är både billigt och lättillgängligt i Colombia. I regionen Bogotá finns 40 tegelbruk och alla använder sig av kol för att elda i sina ugnar. Det finns dock ett undantag och det är ett tegelbruk i stadsdelen Santander som har konverterat sin verksamhet. Idag har tegelbruket i Santander moderna och energieffektiva ugnar som drivs med upp till 80% förnybar biomassa. På det här sättet sparar tegelbruket 18 000 ton koldioxidutsläpp per år. Hur hjälper biomassa att bekämpa den globala uppvärmningen? Energi skapas från förnybar biomassa, vilket kan vara kokosnötskal, sågspån, träflis, rester av sockerrörsbearbetning, bambu eller trä från hållbara källor. Inga träd fälls, eller fossila bränslen förbränns, så ingen CO2 släpps ut.
Hur vet ni att pengarna kommer fram till rätt projekt?
Projektet är granskat av tredje part och projekten genomförts av projektägarna. Projektägarna är de som ”äger” reduktionsenheterna och får pengarna för kompensationen.
Vad är Greenhouse Gas Protocol?
The Greenhouse Gas Protocol (GHG-protokollet) är den mest etablerade standarden för att beräkna och rapportera utsläpp av växthusgaser. Den har tagits fram för att underlätta organisationers redovisning av växthusgasutsläpp samt för att göra klimatredovisning mer transparent, konsekvent och jämförbart organisationer sinsemellan. Läs mer här: https://ghgprotocol.org/
Vad gör ni för att minska klimatavtrycket?
JCDecaux är ett klimatneutralt företag sedan 2010 och vi jobbar sedan länge aktivt med att minimera våra klimatavtryck i alla led. Vi är stolta över att våra utsläpp som bolag har minskat med 70% från 2014 fram till 2020. Detta tack vare idogt arbete och genomlysning av allt från transporter till el och återvinning. Vi kör exempelvis med el- och gasbilar, trycker affischerna på miljöcertifierat papper och köper enbart grön el. Vi arbetar för att minska vår klimatpåverkan och har som mål att halvera utsläppen varje decennium. Vårt mål till år 2030 är att halvera våra växthusgasutsläpp, jämfört med 2020-års nivå.