JCDecaux vidtar åtgärder i kampen mot klimatförändringarna
Den 23 september sammankallade FN:s generalsekreterare till toppmöte i New York för att öka ambitionen bland världens ledare att genomföra snabba på åtgärder mot klimatförändringarna.
Klimatförändringar är ett av de största hoten vi står inför idag som ett globalt samhälle. JCDecaux’s ambition har sedan starten år 1964 varit att tillhandahålla innovativa lösningar för stads- och transportinfrastruktur utan kostnad för skattebetalaren. Alla lösningar vi utvecklar, inklusive pågående dagligt underhåll är utformade för att ha minimal påverkan på miljön. Vi tillämpar hållbara principer på design vid framtagandet av våra produkter och när det är möjligt använder vi återvinningsbara material, eldrivna fordon, insamlat regnvatten och solenergi.
Vår mest miljövänliga produktinnovation är de kostnadsfria cykeldelningssystem som vi pionjerade med för över 15 år sedan och banade vägen för den världsomspännande cykelrevolution som miljontals människor drar nytta av idag.
Som världens största utomhusreklamföretag når JCDecaux en publik på mer än 800 miljoner människor dagligen. Vi har därför valt att använda vår annonseringsplattform till att skapa medvetenhet om klimatförändringar vilket redan har gjorts i många städer runt om i världen. Vi gjorde det under toppmötet C40 i San Francisco, samt inför och under det globala klimatmötet i Mexico City, och i Paris under den senaste konferensen Women4Climate. Nu gör vi det igen, den här gången i New York, med en konstnärlig kampanj som går under namnet Warning Global Warming, framtagen av den danska designern Per Arnoldi.
Ansvaret att ta itu med klimatförändringarna ligger på oss alla. Lösningarna ligger i händerna på varje person och varje företag. Vi är alla berörda och spelar en viktig roll i klimatanpassningsarbetet. Det är vårt hopp att fler städer kommer att inkludera hållbarhetskriterier med betydande poängvikt i sina anbudskrav som Köpenhamn gjorde. Det är viktigt att föregå med gott exempel i denna fråga. Det finns ingen kompromiss. Det är möjligt att skapa en hållbar och ansvarsfull tillväxt. Vi är idag stolta över att meddela att JCDecaux är det första utomhusreklambolaget som anslöt sig till RE100-avtalet där vi förpliktar oss till att 100% av koncernens globala elförbrukning kommer från förnybar energi år 2022.
För mer information, kontakta JCDecaux’s kommunikationschef Malin Otterström.
Malin Otterström
PR -och kommunikationschef
073-976 26 94
[email protected]