Hoppa till innehåll
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
JCDecaux
  • Utomhusformat
    • Alla format
    • Digisize
    • Eurosize
    • Fullsize
    • Supersize
    • Innovate
    • Varför utomhus?
  • Kampanjplanering
    • Kampanjverktyg
    • Prislista 2023
    • Outdoor Impact 2.0
    • Utomhusskolan
    • Materialspecifikation
    • Klimatavtryck
    • Klimatredovisning
    • Klimatkompensering
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • FAQ
  • Smart City
    • Erbjudande städer
    • Offentliga toaletter
    • Lånecykelsystem
    • Väderskydd
    • Smarta lösningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Events
  • Kontakt
    • Växel
    • Medarbetare
    • Lediga tjänster
    • Om oss
    • sv_SESvenska
    • en_GBEnglish (UK)
  • sv_SESvenska
  • en_GBEnglish (UK)
  • Utomhusformat
    • Alla format
    • Digisize
    • Eurosize
    • Fullsize
    • Supersize
    • Innovate
    • Varför utomhus?
  • Kampanjplanering
    • Kampanjverktyg
    • Prislista 2023
    • Outdoor Impact 2.0
    • Utomhusskolan
    • Materialspecifikation
    • Klimatavtryck
    • Klimatredovisning
    • Klimatkompensering
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • FAQ
  • Smart City
    • Erbjudande städer
    • Offentliga toaletter
    • Lånecykelsystem
    • Väderskydd
    • Smarta lösningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Events
  • Kontakt
    • Växel
    • Medarbetare
    • Lediga tjänster
    • Om oss
    • sv_SESvenska
    • en_GBEnglish (UK)
  • sv_SESvenska
  • en_GBEnglish (UK)
coca-Cola reklamkampanj

Kundcase: Coca-Cola berättar om utomhusreklam

2021-12-14

I år har Coca-Cola gett tomten ledigt, istället kan man se deras kampanj ”Real magic” på stan och vi är nog många som känner igen deras julkampanjer. Vi passade på att ställa några frågor till Victoria Adolfsson, varumärkeschef Coca-Cola, som berättar om varför de jobbar med utomhusreklam samt om deras senaste kampanj.

Vad är den främsta anledningen till att ni väljer Utomhus som marknadsföringskanal?

Utomhus kan sägas vara ett av de sista kvarvarande starka räckviddsmedierna. En unik fördel är att utomhus är en naturlig del i stadsmiljön, det är svårt att välja bort samtidigt som det inte är påträngande. Kanalen når med lätthet en bred målgrupp med hög frekvens. Ofta ser vi också att den annars relativt svåra målgruppen att nå, de unga, ofta både observerar och tar action till följd av våra utomhuskampanjer. Utomhusmediet är också unikt i den bemärkelsen att vi kan kombinera både rörligt och analogt vilket ger oss en hög flexibilitet.

Vad är den främsta anledningen till att ni väljer JCDecaux som leverantör?

Våra medieval grundas på ett starkt samarbete med vår mediebyrå Carat och vi litar helt på deras expertis och rekommendation. Vi väljer ofta en kombination med flera olika leverantörer eftersom de kompletterar varandra väl. Med JCDecaux’s ytor får vi en stark närvaro i de största städernas citykärnor, med värdefulla premiumplaceringar där trafikflödena är höga. En annan styrka hos JCDecaux är att de är snabbfotade i sina dialoger samt att de har bra serier där vi på ett effektivt sätt når konsumenterna nära köptillfället, vilket är en viktig målgrupp för oss.

Vad är era förväntningar på Utomhuskanalen och JCDecaux?

Förväntningarna är att våra bokade kampanjer levererar enligt plan. Om de mot förmodan inte gör det förväntar vi oss snabbt agerande och proaktiva lösningar.

Ni gör både varumärkesdrivande- samt säljdrivande kampanjer utomhus. Utveckla gärna hur ni upplever att utomhuskanalen funkar för de olika strategierna.

Att använda utomhus i mediemixen skapar signaler om marknadsledarskap. Styrkan i utomhus är att det finns format för alla typer av budskap. Om man vill bygga varumärke kan man välja större format som skapar impact samtidigt som de mindre formaten passar bra till taktisk utbudskommunikation som driver till ”on the go” konsumtion.

Vad är viktigast att tänka på när ni tillsammans med reklambyrån tar fram hur utomhuskampanjen ska se ut?

I mångt och mycket arbetar vi med globalt framtaget material. Men i de fall vi får möjlighet att skapa egen kommunikation resonerar vi gemensamt fram exempelvis storlek och placering av logga samt antal motiv, baserat på kampanjens budget och geografiska omfattning. Vi tittar också på olika placeringar för att kunna anpassa budskapet utifrån platserna där vi möter vår tänkta målgrupp.

Vilka kopplingar kan ni dra mellan utomhuskampanjerna och resultatet?

Vi ser att när vi har för komplicerade budskap så blir observationen lägre vilket i sin tur resulterar i negativa konsekvenser i form av lägre likeability och uteblivna actions (försäljning).

I år rullar ni ut det nya kommunikationskonceptet Real Magic. Vill du berätta mer om det?

Real Magic är vår nya globala varumärkesfilosofi, den första sedan 2016, den grundar sig i att Coca-Cola förenar och lyfter människor varje dag. Real Magic handlar om att hylla vardagsmagin som finns och uppstår tillsammans med andra människor. Samtidigt fångar den själva essensen av Coca-Colas unika och magisk smak. Med den nya plattformen introducerar vi en vidareutvecklad logotyp, som symboliserar en varm kram. Vi tror att världen behöver magi nu mer än någonsin.

Vilket råd skulle du vilja ge en kund som planerar sin första utomhuskampanj?

Keep it simple! Det här är en snabb kanal där vi vill få mottagarna att förstå budskapet samt veta vem som är avsändare på bara ett par sekunder. Ha som tumregel att alltid testa av dina kreativ. Ett enkelt tips är att hålla en tändsticksask på en armlängds avstånd så får du en god uppfattning av hur betraktaren kommer att uppfatta ditt budskap!

Vad är det bästa med utomhusreklam tycker du?

Det är något alldeles speciellt med att se en av våra kampanjer gå live i just utomhusreklam, det är en häftig känsla som jag aldrig tröttnar på. För oss är det ofta startskottet på en bred kampanj som vi har jobbat med länge så man blir glad, stolt och väldigt nyfiken på att se hur våra konsumenter tar till sig vår reklam.

Hur ska du fira jul?

Jag ska åka hem till världens bästa stad Göteborg och fira jul med familj och vänner, blir ett klassiskt julfirande med julmat och Kalle Anka!

Är du intresserad av att veta mer om utomhusreklam, kontakta vår säljavdelning för att få mer information.

Huvudkontor

Stureplan 13
111 45 Stockholm
Övriga adresser

E-post

[email protected]
[email protected]

Följ oss

Facebook Instagram LinkedIn

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Vänligen ange en giltig e-postadress

Vänligen acceptera villkoren nedan

Behandlar dina uppgifter...

Följ oss

Facebook Instagram LinkedIn

Vi är klimatneutrala

Klimat 2023 Link to JCDecaux's profile on climate-id.com RE100
Integritetspolicyn  ©2019 JCDecaux. All Rights Reserved.
Jag godkänner att denna webbplats lagrar och bearbetar mina uppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Läs mer här
Inställningar Godkänn
Cookies

Sekretessöversikt

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera. Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt samtycke. Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies. Men att välja bort några av dessa cookies kan påverka din surfupplevelse.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
KakaVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Advertisement" category.
cookielawinfo-checkbox-analytics1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Analytics" category.
cookielawinfo-checkbox-functional1 yearThe GDPR Cookie Consent plugin sets the cookie to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Necessary" category.
cookielawinfo-checkbox-others1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie stores user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie stores the user consent for cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearCookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy1 yearThe GDPR Cookie Consent plugin sets the cookie to store whether or not the user has consented to use cookies. It does not store any personal data.
Nödvändig
Alltid aktiverad
Funktion
Funktionscookies hjälper till med att uföra viss funktionalitet på hemsidan, såsom delande av innehåll i sociala medier, ta emot feedback och andra tredjepartsintegrationer.
KakaVaraktighetBeskrivning
__cf_bm30 minutesCloudflare set the cookie to support Cloudflare Bot Management.
_hjAbsoluteSessionInProgress30 minutesHotjar sets this cookie to detect a user's first pageview session, which is a True/False flag set by the cookie.
Performance
Prestanda-cookies används för att förstå och analysera prestandan på hemsidan med mål att förbättra användarupplevelsen för besökare.
Analys
Analys-cookies används för att vi ska förstå hur besökare interagerar med hemsidan. Dessa cookies hjälper oss genom att spara information om antal besökare, sidvisningar, besöksursprung etc.
KakaVaraktighetBeskrivning
_hjFirstSeen30 minutesHotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores the true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjSession_*30 minutesHotjar sets this cookie to ensure data from subsequent visits to the same site is attributed to the same user ID, which persists in the Hotjar User ID, which is unique to that site.
_hjSessionUser_*1 yearHotjar sets this cookie to ensure data from subsequent visits to the same site is attributed to the same user ID, which persists in the Hotjar User ID, which is unique to that site.
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded YouTube videos and registers anonymous statistical data.
VISITOR_PRIVACY_METADATA5 months 27 daysDescription is currently not available.
Marknadsföring
Dessa cookies hjälper oss och våra samarbetspartners att visa personanpassade och relevanta annonser baserade på ditt surfbeteende hos oss, även när du senare besöker andra webbplatser. Cookies i kategorin används för riktad marknadsföring och profilering, oavsett vilken eller vilka enheter du har använt. Information som samlas in för dessa ändamål kan även kombineras med kund- och trafikdata vi har om dig, om du lämnat ditt samtycke till att vi får använda din trafikdata för marknadsföring och inte invänt mot användningen av din kunddata i marknadsföringssyfte.
KakaVaraktighetBeskrivning
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies store information about how the user uses the website to present them with relevant ads according to the user profile.
test_cookie15 minutesdoubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysYouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYoutube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt.innertube::nextIdneverYouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverYouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
KakaVaraktighetBeskrivning
_hjIncludedInSessionSample_14593122 minutesDescription is currently not available.
cookielawinfo-checkbox-nodvandig1 yearDescription is currently not available.
Spara & Acceptera
Drivs av CookieYes Logo