Kundcase: Coca-Cola berättar om utomhusreklam
I år har Coca-Cola gett tomten ledigt, istället kan man se deras kampanj ”Real magic” på stan och vi är nog många som känner igen deras julkampanjer. Vi passade på att ställa några frågor till Victoria Adolfsson, varumärkeschef Coca-Cola, som berättar om varför de jobbar med utomhusreklam samt om deras senaste kampanj.
Vad är den främsta anledningen till att ni väljer Utomhus som marknadsföringskanal?
Utomhus kan sägas vara ett av de sista kvarvarande starka räckviddsmedierna. En unik fördel är att utomhus är en naturlig del i stadsmiljön, det är svårt att välja bort samtidigt som det inte är påträngande. Kanalen når med lätthet en bred målgrupp med hög frekvens. Ofta ser vi också att den annars relativt svåra målgruppen att nå, de unga, ofta både observerar och tar action till följd av våra utomhuskampanjer. Utomhusmediet är också unikt i den bemärkelsen att vi kan kombinera både rörligt och analogt vilket ger oss en hög flexibilitet.
Vad är den främsta anledningen till att ni väljer JCDecaux som leverantör?
Våra medieval grundas på ett starkt samarbete med vår mediebyrå Carat och vi litar helt på deras expertis och rekommendation. Vi väljer ofta en kombination med flera olika leverantörer eftersom de kompletterar varandra väl. Med JCDecaux’s ytor får vi en stark närvaro i de största städernas citykärnor, med värdefulla premiumplaceringar där trafikflödena är höga. En annan styrka hos JCDecaux är att de är snabbfotade i sina dialoger samt att de har bra serier där vi på ett effektivt sätt når konsumenterna nära köptillfället, vilket är en viktig målgrupp för oss.
Vad är era förväntningar på Utomhuskanalen och JCDecaux?
Förväntningarna är att våra bokade kampanjer levererar enligt plan. Om de mot förmodan inte gör det förväntar vi oss snabbt agerande och proaktiva lösningar.
Ni gör både varumärkesdrivande- samt säljdrivande kampanjer utomhus. Utveckla gärna hur ni upplever att utomhuskanalen funkar för de olika strategierna.
Att använda utomhus i mediemixen skapar signaler om marknadsledarskap. Styrkan i utomhus är att det finns format för alla typer av budskap. Om man vill bygga varumärke kan man välja större format som skapar impact samtidigt som de mindre formaten passar bra till taktisk utbudskommunikation som driver till ”on the go” konsumtion.
Vad är viktigast att tänka på när ni tillsammans med reklambyrån tar fram hur utomhuskampanjen ska se ut?
I mångt och mycket arbetar vi med globalt framtaget material. Men i de fall vi får möjlighet att skapa egen kommunikation resonerar vi gemensamt fram exempelvis storlek och placering av logga samt antal motiv, baserat på kampanjens budget och geografiska omfattning. Vi tittar också på olika placeringar för att kunna anpassa budskapet utifrån platserna där vi möter vår tänkta målgrupp.
Vilka kopplingar kan ni dra mellan utomhuskampanjerna och resultatet?
Vi ser att när vi har för komplicerade budskap så blir observationen lägre vilket i sin tur resulterar i negativa konsekvenser i form av lägre likeability och uteblivna actions (försäljning).
I år rullar ni ut det nya kommunikationskonceptet Real Magic. Vill du berätta mer om det?
Real Magic är vår nya globala varumärkesfilosofi, den första sedan 2016, den grundar sig i att Coca-Cola förenar och lyfter människor varje dag. Real Magic handlar om att hylla vardagsmagin som finns och uppstår tillsammans med andra människor. Samtidigt fångar den själva essensen av Coca-Colas unika och magisk smak. Med den nya plattformen introducerar vi en vidareutvecklad logotyp, som symboliserar en varm kram. Vi tror att världen behöver magi nu mer än någonsin.
Vilket råd skulle du vilja ge en kund som planerar sin första utomhuskampanj?
Keep it simple! Det här är en snabb kanal där vi vill få mottagarna att förstå budskapet samt veta vem som är avsändare på bara ett par sekunder. Ha som tumregel att alltid testa av dina kreativ. Ett enkelt tips är att hålla en tändsticksask på en armlängds avstånd så får du en god uppfattning av hur betraktaren kommer att uppfatta ditt budskap!
Vad är det bästa med utomhusreklam tycker du?
Det är något alldeles speciellt med att se en av våra kampanjer gå live i just utomhusreklam, det är en häftig känsla som jag aldrig tröttnar på. För oss är det ofta startskottet på en bred kampanj som vi har jobbat med länge så man blir glad, stolt och väldigt nyfiken på att se hur våra konsumenter tar till sig vår reklam.
Hur ska du fira jul?
Jag ska åka hem till världens bästa stad Göteborg och fira jul med familj och vänner, blir ett klassiskt julfirande med julmat och Kalle Anka!
Är du intresserad av att veta mer om utomhusreklam, kontakta vår säljavdelning för att få mer information.