JCDecaux, våga sticka ut

Våga sticka ut!

När idéerna sträcker sig utanför ramarna är det dumt att låta sig begränsas av fyra hörn. På JCDecaux är vi ivriga påhejare av kreativa speciallösningar och arbetar aktivt för att skapa förutsättningar för riktigt uppmärksammade kampanjer.

Vi utvecklar ständigt förutsättningarna för innovativa lösningar som passar alla kunder, oavsett budget, format och kampanjstorlek. Vi gillar att vara kreativa bollplank. Har du en idé som du är osäker på om den går att genomföra? Utmana oss!

Här har vi samlat några exempel på lyckad kreativ kommunikation. Det är allt från mindre lösningar där motiven sticker ut från skylten, till stora installationer, 3D-lösningar och helfolieringar. Det är affischer som blinkar, låter och doftar. Det är interaktiva tv-skärmar som får förbipasserande att stanna till. Låt dig inspireras!

Digital & Interaction

Överraska med en infälld digital skärm som en del av reklamytan. I skärmen kan du visa rörligt material eller integrera med exempelvis mus, touchfunktion eller styrning från en smartphone. Lösningen kräver permanentström och finns än så länge på enstaka centrala platser i de största städerna.

Electrolyte

Electrolyte är ett fosformaterial som gör det möjligt att låta valda delar av reklamaffischen stegvis lysas upp och träda fram. Det ger intrycket av rörlig bild och är mycket effektfullt. Lösningen kräver ström och fungerar bäst under de mörka årstiderna.

Sampling

Med sampling kan du dela ut varuprover helt utan personal på plats. På eller i reklamytan adderas en behållare där förbipasserande kan plocka sitt ex av din produkt. Vi fyller på med nytt material enligt önskemål – till exempel en gång per dag. Sampling kan göras på fasta ytor i alla städer (vid bildväxlande ytor gör vi en specialvariant med behållare på sidan av skylten).

Lenticular

Same same – but different. Lenticular är en optisk effekt som gör att motivet förändras beroende på vilken vinkel man ser det från.Tar man till exempel ett steg åt sidan, eller bara kommer närmare skylten, ändras motivet. Affischen trycks på ett räfflat material med upp till 60 olika färgnyanser.

QR och Mopper

Med en QR-kod kan utomhuskampanjen bli precis hur interaktiv som helst. Vi erbjuder två lösningar med QR-koder: Basic och Buy it. Med Basic kan man via skylten till exempel komma till en kampanjsajt, få rabattkuponger, se trailers, hitta närmaste återförsäljare eller delta i tävlingar. Med Buy it kan man köpa den annonserade produkten här och nu, med några enkla knapptryckningar på mobilen.

Scent

En doft säger mer än tusen ord. Med funktionen scent kan reklambudskapet kryddas med valfri, passande doft – allt från nyklippt gräs till pizza. Kundspecifika dofter som till exempel parfymer fungerar också bra. I motivet skapas ett hål där doften känns som bäst, och beroende på väder och vind kan den sprida sig en bit utanför tavlan.

2D & 3D

Ett enkelt sätt att skapa effekt är att tillföra skylten ytterligare en dimension. Utstickande objekt kan skapas med antingen ett platt motiv (2D) eller ett format material (3D). Det som sticker ut får inte riskera att skada någon, därför måste lösningen alltid godkännas av respektive kommun.

SPIDERMAN1

Showcase

Show, don’t tell! Med showcase har du chansen att bokstavligen visa upp ditt varumärke. Vi kan bygga om Eurosizeskylten invändigt så att den fungerar som ett skyltfönster, eller annat liknande ändamål. (Observera att det inte alltid går att utnyttja hela ytan i alla skyltar.)


Specials

Vi älskar att spränga gränser och därför bollar vi gärna idéer med våra kunder. Du har kunskapen om ditt varumärke och vi har kunskapen om utomhusmediets möjligheter – tillsammans kan vi uträtta storverk!