Stockholms digitala utomhusmarknad nu komplett: JCDecaux Sverige lanserar programmatiska köp via VIOOH
JCDecaux Sverige, en del av det globala JCDecaux-nätverket, lanserar nu sitt programmatiska digitala utomhuserbjudande vilket förstärker Stockholms position som navet för programmatisk annonsering i Skandinavien. Genom partnerskapet med VIOOH, den ledande globala SSP-plattformen för digital utomhusreklam, öppnas nu dörren för programmatiska köp till impact-ytor utomhus.
Nu är 270 av JCDecaux Sveriges digitala skärmar tillgängliga för programmatiska köp. 225 av dessa är taktiskt placerade i Stockholms stadskärna, och resterande finns på strategiskt utvalda platser runtom i Sverige. Centralt för den programmatiska utomhushandeln är den detaljerade och pålitliga datan från Outdoor Impact, det nationellt erkända mätsystemet för utomhusreklam. Den granulära datan ger annonsörer möjlighet till avancerad målgruppssegmentering och realtidsoptimering av sina kampanjer.
”Genom att möjliggöra programmatiska köp över vårt nätverk, kompletterar vi inte bara det svenska DOOH-landskapet utan erbjuder också varumärken en strömlinjeformad inkörsport för att nå köpstarka skandinaviska målgrupper,” säger Magnus Heljeberg, VD för JCDecaux Sverige. ”Stockholm, som Skandinaviens huvudstad, är en viktig marknad för både lokala och globala kampanjer, och vår programmatiska integration förenklar tillgången till denna attraktiva marknad.”
Lanseringen möjliggör ökad flexibilitet och datadriven optimering, vilket gör det enklare för varumärken att genomföra riktade kampanjer baserade på detaljerad målgruppsdata.
”Lanseringen av Programmatic DOOH är perfekt tajmad för att möta den växande efterfrågan på programmatisk digital utomhusreklam i Sverige, både lokalt och internationellt. Annonsörer söker smarta, effektiva och datadrivna lösningar som erbjuder flexibilitet och detta blir nu möjligt” säger Cecilia Ottobre, Försäljningsdirektör på JCDecaux Sverige.
Samarbetet med VIOOH säkerställer sömlös integrering med över 40 stora globala DSP:er, vilket gör JCDecaux Sveriges digitala nätverk tillgängligt för annonsörer över hela världen.
”Integreringen av JCDecaux Sverige ger både lokala och internationella varumärken möjligheten att använda VIOOH Trading Manager, vilket möjliggör datadriven programmatisk handel i realtid för att engagera sig med sina målgrupper, inklusive i Skandinaviens mest inflytelserika stad,” säger Gavin Wilson, Global Chief Commercial Officer på VIOOH.
JCDecaux Sverige ser fram emot att tillsammans med mediebyråer och annonsörer erbjuda de dynamiska möjligheter som programmatiska köp innebär. Med tillgång till Stockholms köpstarka målgrupper och effektiviteten av datadrivet programmatiskt köp kan annonsörer uppnå målgruppsanpassad kampanjeffekt i Norden. JCDecauxs programmatiska erbjudande finns tillgängligt via alla större DSP:er.
För mer information, vänligen kontakta JCDecaux Sveriges Kommunikationschef Malin Otterström.
Om JCDecaux
JCDecaux Sverige är en del av den globala JCDecaux-koncernen och är ett av landets ledande mediebolag. Koncernen är världens största leverantör av utomhusreklam med över 1 miljon annonsytor i mer än 80 länder. JCDecaux Sverige erbjuder ett omfattande nätverk av utomhusreklamplatser i Sveriges 25 största städer, strategiskt placerade i stadskärnor, shoppingområden, kollektivtrafik och intill landets mest trafikerade vägar, med en räckvidd som täcker mer än hälften av Sveriges befolkning. Från januari 2026 utökar JCDecaux sitt erbjudande med över 4 000 nya reklamytor i Stockholms tunnelbana och i samtliga väderskydd från Nynäshamn till Norrtälje.
Om VIOOH
VIOOH är en ledande global SSP-plattform för premium digital utomhusreklam. VIOOH lanserades 2018 och har sitt huvudkontor i London. Plattformen kopplar samman köpare och säljare på en premiummarknadsplats, vilket gör OOH lättillgängligt. Under ledning av ett team av experter inom digital OOH och programmatisk teknik, är VIOOH banbrytande i omvandlingen av OOH-sektorn och förbättrar digitala omnikanalkampanjer genom användning av programmatiska funktioner och data. VIOOH bedriver för närvarande programmatisk handel på 29 marknader, och fler är på gång.
För mer information om VIOOH, besök gärna www.viooh.com eller följ oss på LinkedIn.