Räckvidd, frekvens, VAC… vad betyder allt det där egentligen? Vi vet att det kan bli en del krångliga ord. Här försöker vi reda ut alla begrepp och hjälpa dig med allt du behöver veta, för att lyckas på bästa sätt med din kampanj.
När man planerar en utomhuskampanj är det viktigt att förstå mediets möjligheter och utmaningar. Genom att optimera den kreativa utformningen och skapa ett bra samspel med andra medier ökar förutsättningarna att uppnå ett lyckat resultat.
Gyllene regler
Tydligast vinner! Den mest lyckade utomhusreklamen är den som förmedlar ett enkelt och tydligt budskap som mottagaren hinner uppfatta på max tre sekunder. Här har vi listat några av utomhusreklamens viktigaste gyllene regler. Och kom ihåg, detta är guidelines. Är du en van reklammakare för utomhus kan det vara minst lika framgångsrikt att bryta mot varenda regel som finns.
Röd tråd
Använd gärna olika motiv på affischerna för att göra kampanjen mer levande – men se till att det finns en röd tråd (t ex samma färg, fotomanér, typsnitt, osv). Mottagaren ska kunna se att de olika enheterna tillhör en och samma kampanj.
Utmana och engagera
Ett motiv som överraskar och väcker känslor skapar uppmärksamhet. Vad vill du att mottagaren ska göra/känna/tänka? Oavsett ditt budskap är det viktigt med call to action och ju mer du lyckas engagera och beröra med din kampanj desto bättre effekt får den.
Avsändare – placering av logotyp
Tänk på att avsändaren och annan viktig information ska synas även om något skymmer affischen (t ex människor, cyklar, snöhögar eller byggskrot). Därför behöver logotypen vara stor och tydlig och den bör helst vara placerad högt upp.
Kända ansikten och ögonkontakt
Utnyttja fördelen med igenkänning genom att använda kända ansikten! En känd person ger oftast hög observationseffekt. Ögonkontakt är också viktigt; det är ett känt faktum att ögon dras till andras ögon.
Tydlighet
”En bild säger mer än 1000 ord” är en ledstjärna inom utomhusreklam. Kombinera en tydlig bild med ett tydligt budskap och en tydlig koppling till produkten eller tjänsten. Då når budskapet fram på bästa sätt.
Kontraster
Använd tydliga kontraster och färger som syns ordentligt – det skapar uppmärksamhet. Bilden får inte vara för mörk. Budskapet bör ha en färg som syns bra mot bakgrunden. Använd färger som sticker ut beroende på säsong – undvik t ex vitt på vintern, grönt på sommaren och gult, orange och rött på hösten.
Typsnitt storlek
Utomhusreklam behöver kunna uppfattas snabbt i jämförelse med t ex en tidningsannons. Därför är valet av typsnitt och storlek viktigt. Tänk på att använda en kraftig, lättläst typografi i rubriken (som givetvis ska hållas kort).
Enkelhet
Allt på affischen ska vara lätt att se. Alltså: STOR TEXT och inte för mycket information. Utomhusreklam är snabb kommunikation. Ju längre avstånd från mottagaren, desto viktigare med snabbhet och tydlighet. Prioritera därför ett kortfattat, relevant budskap.
Provaffischering
Har du en idé på utomhuskampanj som du skulle vilja testa? JCDecaux erbjuder en unik möjlighet att testa en kampanjidé innan den går live genom att provaffischera! Provaffischering går helt enkelt ut på att vi trycker upp din kampanjidé eller visar den i vårt digitala format Digisize, vi möts upp på stan vid en av våra tavlor. På det här sättet kan du se om det är något som behöver finjusteras för att ge kampanjen maximal effekt. Intresserad? Kontakta vårt säljteam.
Testa era utomhusmotiv kostnadsfritt med hjälp av verktyget Predict
Utomhuskanalen kräver snabb kommunikation. Ert budskap bör vara kortfattat och tydligt för att kampanjen ska nå ut. Nu kan ni testa era utomhusmotiv kostnadsfritt med hjälp av verktyget Predict. Verktyget bygger på omfattande neurovetenskapliga undersökningar och använder sig av över 12 000 ögonrörelsestudier. Med hjälp av detta verktyg kan ni se i förväg hur era motiv kommer att uppfattas och fungera i utomhusmiljön.
Vad mer kan man utläsa? Jo, något som kallas för Cognetive Demand. En annan parameter är Image Clarity. Kontakta oss så berättar vi mer om det, samt testar era motiv i detta användbara och tydliga verktyg.
Frågor och svar
Vilka är utomhusreklamens främsta egenskaper?
Med utomhusreklam får du en hög frekvens till en låg kontaktkostnad då ditt budskap når ett stort antal människor flera gånger under kampanjperioden. Utomhusreklam genererar en hög räckvidd, även i en specifik stad. Mediet passar utmärkt för varumärkesbyggande reklam såväl som för utbudsreklam. Utomhusreklam är dessutom det sista massmediet i ett föränderligt medielandskap.
Varför välja utomhusreklam?
Utomhusreklamen går inte att klicka bort, zappa bort eller sänka ljudet på. Och den finns där de stora folkströmmarna rör sig. Våra utomhusmedier når 70% av alla svenskar i åldern 15-79 år i de 25 största städerna. Om du vill nå ut med ditt budskap snabbt, till många, är utomhusreklam det bästa medievalet.
Vad är OTS/OTH?
Antal gånger den genomsnittlige individen i målgruppen har möjlighet att komma i kontakt med reklambudskapet under en kampanjperiod i genomsnitt (totalt antal möjliga kontakter med mediet/individer).
Vad är frekvens?
Antal gånger som en person i genomsnitt har möjlighet att se kampanjen.
Hur räknar ni räckvidd?
Vi räknar räckvidd på två sätt; nettoräckvidd är antal unika personer som nås av reklambudskapet (en person kan enbart räknas en gång) bruttoräckvidd är antal kontakter (en person räknas flera gånger)
Ord vi ofta använder
Adshel
ClearChannels benämning på Eurosize-formatet.
Bakbelyst
Belysning på reklamytan som lyser upp affischen bakifrån under mörka delen av dygnet.
Bruttopris
Listpris innan eventuella rabatter.
Bruttoräckvidd
Summan av alla kontakter. Samma person kan räknas flera gånger tillskillnad från nettoräckvidd.
CPT
Cost per thousand contacts – Kostnad för tusen kontakter. Nettopris/antal kontakter x 1000.
Distribution
Reklamytornas spridning över en region.
DOOH
Digital Out Of Home – Digital utomhusreklam.
Eurosize
Utomhusprodukt med pappersformat, 1185 x 1750 mm (bredd x höjd). Format som passar annonsutrymmet i busshållplatser, fristående reklamskyltar, vägghängda reklamplatser.
Exponering
En reklamyta kan ha flera exponering, t.ex. om affischerna bildväxlar.
Flow
Antalet biltrafikanter och fotgängare som passerar förbi en utomhusreklamyta.
Frekvens
Så många gånger som en personen ser reklamkampanjen under en veckas tid.
Fristående
Fristående reklamyta ut med gator och på torg, tillskillnad från reklamyta som sitter i en busshållplats.
Fullsize
Format Pelare, 1185 x 3260 mm (bredd x höjd), stående format.
Head on
Den sidan av reklamytan som står vinklad mot trafiken och flödet och därmed genererar flest kontakter.
Målgrupp
En definierad grupp av människor som är intressanta som mottagare av marknadsföring.
Nettopris
Framförhandlat pris utifrån ett bruttopris.
Nettoräckvidd
Anger hur många personer som har sett din reklamkampanj. Unika kontakter tillskillnad från bruttoräckvidd.
Nätverk
Utomhusytorna säljs i olika nätverk/serier som är fördelade i Sveriges största städer för att ge en så jämn spridning som möjligt.
OBSmätningar
Efter kampanj kan man göra en effektmätning som ger svar på hur kampanjen emottogs ute på stan, om man har uppmärksammat kampanjen samt blivit påverkad av budskapet mm.
Offset 4+0
Tryckmetod där man trycker på en sida av pappret. Fungerar under den ljusa säsongen där bakbelysning av affisch är under kort tid på dygnet.
Offset 4+3
Tryckmetod där man trycker både på fram- och baksida av pappret för att öka kontrasterna och färgerna. Särskilt viktigt under den mörka perioden på året då affischen är bakbelyst större delen av dygnet.
OOH
Out Of Home – Utomhusreklam.
OTS
Opportunity To See. Antalet passerande som har möjlighet att se ytan.
Outdoor Impact
Undersökningsverktyg/metodik som tar fram siffror för räckvidd och frekvens för utomhusmediet.
Pass (yta/vecka)
Genomsnittligt antal passeringar per reklamyta i en kampanj/serie eller för ett format i en region.
Passeringar
Antalet biltrafikanter och fotgängare som passerar förbi en utomhusreklamyta.
Potentialmått
Potentialmått tar man fram innan kampanjstart via Outdoor Impact. D.v.s. en rapport på vad önskad kampanj skulle kunna potentiellt ge för resultat.
Preliminärbokning
En kund har preliminärbokat en utomhusserie. Om någon annan vill boka samma serie så har kunden 48h på sig att fatta beslut om bokningen ska kvarstå, annars släpps preliminärbokningen.
ROMI
Return on media investment. Vad reklaminvesteringen tillför annonsören.
Räckvidd
Mått på vilken andel av den tänkta målgruppen som har nåtts av budskapet.
Selectyta
Vald enskild reklamyta och inte ett nätverk/serie.
SOV
Share Of Voice. Mått på hur stor del av utomhusytorna som just din kampanj utgör. Anges oftast i procent.
Stadsinformation
En av ytorna på de fristående reklamskyltarna är stadens yta där de kan informera medborgarna med samhällsnyttig information.
Supersize
60 kvm bakbelyst yta som är placerade på flera av Stockholms infarter samt i Göteborg. Bl.a. E18 och E4:an.
VAC
Visibility Adjusted Contact. Synbarhetsjusterad kontakt. Antalet passerande som bör kunna se en utomhusyta enligt Outdoor Impacts fyra undersökningsmoment.
Väderskydd
Annat ord för busshållplats