Hoppa till innehåll
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
JCDecaux
  • Utomhusformat
    • Alla format
    • Digisize
    • Eurosize
    • Fullsize
    • Supersize
    • Innovate
    • Varför utomhus?
  • Kampanjplanering
    • Kampanjverktyg
    • Prislista 2023
    • Utomhusskolan
    • Materialspecifikation
    • Klimatavtryck
    • Klimatredovisning
    • Klimatkompensering
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • FAQ
  • Smart City
    • Erbjudande städer
    • Offentliga toaletter
    • Lånecykelsystem
    • Väderskydd
    • Smarta lösningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Events
  • Kontakt
    • Växel
    • Medarbetare
    • Lediga tjänster
    • Om oss
  • Utomhusformat
    • Alla format
    • Digisize
    • Eurosize
    • Fullsize
    • Supersize
    • Innovate
    • Varför utomhus?
  • Kampanjplanering
    • Kampanjverktyg
    • Prislista 2023
    • Utomhusskolan
    • Materialspecifikation
    • Klimatavtryck
    • Klimatredovisning
    • Klimatkompensering
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • FAQ
  • Smart City
    • Erbjudande städer
    • Offentliga toaletter
    • Lånecykelsystem
    • Väderskydd
    • Smarta lösningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Events
  • Kontakt
    • Växel
    • Medarbetare
    • Lediga tjänster
    • Om oss
utomhusreklam

Utomhusskolan

Räckvidd, frekvens, VAC… vad betyder allt det där egentligen? Vi vet att det kan bli en del krångliga ord. Här försöker vi reda ut alla begrepp och hjälpa dig med allt du behöver veta, för att lyckas på bästa sätt med din kampanj.

När man planerar en utomhuskampanj är det viktigt att förstå mediets möjligheter och utmaningar. Genom att optimera den kreativa utformningen och skapa ett bra samspel med andra medier ökar förutsättningarna att uppnå ett lyckat resultat.

Gyllene regler

Tydligast vinner! Den mest lyckade utomhusreklamen är den som förmedlar ett enkelt och tydligt budskap som mottagaren hinner uppfatta på max tre sekunder. Här har vi listat några av utomhusreklamens viktigaste gyllene regler. Och kom ihåg, detta är guidelines. Är du en van reklammakare för utomhus kan det vara minst lika framgångsrikt att bryta mot varenda regel som finns.

Röd tråd

Använd gärna olika motiv på affischerna för att göra kampanjen mer levande – men se till att det finns en röd tråd (t ex samma färg, fotomanér, typsnitt, osv). Mottagaren ska kunna se att de olika enheterna tillhör en och samma kampanj.

Utmana och engagera

Ett motiv som överraskar och väcker känslor skapar uppmärksamhet. Vad vill du att mottagaren ska göra/känna/tänka? Oavsett ditt budskap är det viktigt med call to action och ju mer du lyckas engagera och beröra med din kampanj desto bättre effekt får den.

Avsändare – placering av logotyp

Tänk på att avsändaren och annan viktig information ska synas även om något skymmer affischen (t ex människor, cyklar, snöhögar eller byggskrot). Därför behöver logotypen vara stor och tydlig och den bör helst vara placerad högt upp.

Kända ansikten och ögonkontakt

Utnyttja fördelen med igenkänning genom att använda kända ansikten! En känd person ger oftast hög observationseffekt. Ögonkontakt är också viktigt; det är ett känt faktum att ögon dras till andras ögon.

Tydlighet

”En bild säger mer än 1000 ord” är en ledstjärna inom utomhusreklam. Kombinera en tydlig bild med ett tydligt budskap och en tydlig koppling till produkten eller tjänsten. Då når budskapet fram på bästa sätt.

Kontraster

Använd tydliga kontraster och färger som syns ordentligt – det skapar uppmärksamhet. Bilden får inte vara för mörk. Budskapet bör ha en färg som syns bra mot bakgrunden. Använd färger som sticker ut beroende på säsong – undvik t ex vitt på vintern, grönt på sommaren och gult, orange och rött på hösten.

Typsnitt storlek

Utomhusreklam behöver kunna uppfattas snabbt i jämförelse med t ex en tidningsannons. Därför är valet av typsnitt och storlek viktigt. Tänk på att använda en kraftig, lättläst typografi i rubriken (som givetvis ska hållas kort).

Enkelhet

Allt på affischen ska vara lätt att se. Alltså: STOR TEXT och inte för mycket information. Utomhusreklam är snabb kommunikation. Ju längre avstånd från mottagaren, desto viktigare med snabbhet och tydlighet. Prioritera därför ett kortfattat, relevant budskap.

×
❮❯

Provaffischering

Har du en idé på utomhuskampanj som du skulle vilja testa? JCDecaux erbjuder en unik möjlighet att testa en kampanjidé innan den går live genom att provaffischera! Provaffischering går helt enkelt ut på att vi trycker upp din kampanjidé eller visar den i vårt digitala format Digisize, vi möts upp på stan vid en av våra tavlor. På det här sättet kan du se om det är något som behöver finjusteras för att ge kampanjen maximal effekt. Intresserad? Kontakta vårt säljteam.

https://jcdecaux.se/wp-content/uploads/2020/11/Logga-och-Avsändare-Jonas-Insta-092020.mp4
Utomhusskola – Logga och avsändare
I första delen av vår serie, JCDecaux Utomhusskola, ger vi er några handfasta tips kring placering av logga och avsändare. Den mest lyckade utomhusreklamen är den som förmedlar ett enkelt och tydligt budskap.
https://jcdecaux.se/wp-content/uploads/2020/11/Arla-Innovate-Jonas-Insta-092020.mp4
Utomhusskola – Innovate
I den andra delen i vår serie, JCDecaux Utomhusskola, visar vi vilka kreativa möjligheter som finns hos oss. Häftigt att som annonsör kunna visa sin produkt på det här sättet.
https://jcdecaux.se/wp-content/uploads/2020/11/Budskap-och-Utformning-Jonas-Insta-092020.mp4
UTOMHUSSKOLA – Budskap och Utformning
I den här utomhusskolan ger vi tips på hur du ska tänka kring budskap och utformning för att hinna nå ut med ditt budskap på tre sekunder!
https://jcdecaux.se/wp-content/uploads/2020/11/Provaffischering-Jonas-Insta-092020.mp4
Utomhusskola – Provaffischering
Ett av våra största tips är provaffischering, att få en förhandstitt på sin kampanj innan den går live. Ett mycket uppskattat moment hos alla våra kunder.
https://jcdecaux.se/wp-content/uploads/2020/11/Kontraster-och-färgval-Jonas-Insta-092020.mp4
Utomhusskola – Kontraster och färgval
Vi har fler tips på vad ni ska tänka på när ni utformar en utomhuskampanj! I denna video tipsar Jonas er om hur ni ska tänka runt kontraster och färgval.

Testa era utomhusmotiv kostnadsfritt med hjälp av verktyget Predict

Utomhuskanalen kräver snabb kommunikation. Ert budskap bör vara kortfattat och tydligt för att kampanjen ska nå ut. Nu kan ni testa era utomhusmotiv kostnadsfritt med hjälp av verktyget Predict. Verktyget bygger på omfattande neurovetenskapliga undersökningar och använder sig av över 12 000 ögonrörelsestudier. Med hjälp av detta verktyg kan ni se i förväg hur era motiv kommer att uppfattas och fungera i utomhusmiljön.

Heatmaps – Framhäver den del av motivet som får mest uppmärksamhet.
Fogmaps – Raderar den del som inte får någon uppmärksamhet.
Area of Interest – Beskriver i procent hur mycket av uppmärksamheten som riktas mot ett specifikt område.

Vad mer kan man utläsa? Jo, något som kallas för Cognetive Demand. En annan parameter är Image Clarity. Kontakta oss så berättar vi mer om det, samt testar era motiv i detta användbara och tydliga verktyg.

Frågor och svar

Vilka är utomhusreklamens främsta egenskaper?

Med utomhusreklam får du en hög frekvens till en låg kontaktkostnad då ditt budskap når ett stort antal människor flera gånger under kampanjperioden. Utomhusreklam genererar en hög räckvidd, även i en specifik stad. Mediet passar utmärkt för varumärkesbyggande reklam såväl som för utbudsreklam. Utomhusreklam är dessutom det sista massmediet i ett föränderligt medielandskap.

Varför välja utomhusreklam?

Utomhusreklamen går inte att klicka bort, zappa bort eller sänka ljudet på. Och den finns där de stora folkströmmarna rör sig. Våra utomhusmedier når 70% av alla svenskar i åldern 15-79 år i de 25 största städerna. Om du vill nå ut med ditt budskap snabbt, till många, är utomhusreklam det bästa medievalet.

Vad är OTS/OTH?

Antal gånger den genomsnittlige individen i målgruppen har möjlighet att komma i kontakt med reklambudskapet under en kampanjperiod i genomsnitt (totalt antal möjliga kontakter med mediet/individer).

Vad är frekvens?

Antal gånger som en person i genomsnitt har möjlighet att se kampanjen.

Hur räknar ni räckvidd?

Vi räknar räckvidd på två sätt; nettoräckvidd är antal unika personer som nås av reklambudskapet (en person kan enbart räknas en gång) bruttoräckvidd är antal kontakter (en person räknas flera gånger)

Utomhuslexikon

Ord vi ofta använder

Abribus

Tidigare benämning på den produkt JCDecaux idag kallar Eurosize, dvs. 1185 x 1750 mm. Ordet betyder busskur på franska.

Adshel

ClearChannels benämning på Eurosize-formatet.

Bakbelyst

Belysning på reklamytan som lyser upp affischen bakifrån under mörka delen av dygnet.

Bruttopris

Listpris innan eventuella rabatter.

Bruttoräckvidd

Summan av alla kontakter. Samma person kan räknas flera gånger tillskillnad från nettoräckvidd.

CBL

Förkortning av ett storformat som är 8 kvm och heter Citybacklite.

Citybacklite

Storformat 8 kvm som ingår i produkten Bigsize.

CPT

Cost per thousand contacts – Kostnad för tusen kontakter. Nettopris/antal kontakter x 1000.

Distribution

Reklamytornas spridning över en region.

DOOH

Digital Out Of Home – Digital utomhusreklam.

Eurosize

Utomhusprodukt med pappersformat, 1185 x 1750 mm (bredd x höjd). Format som passar annonsutrymmet i busshållplatser, fristående reklamskyltar, vägghängda reklamplatser.

Exponering

En reklamyta kan ha flera exponering, t.ex. om affischerna bildväxlar.

Flow

Antalet biltrafikanter och fotgängare som passerar förbi en utomhusreklamyta.

Frekvens

Så många gånger som en personen ser reklamkampanjen under en veckas tid.

Fristående

Fristående reklamyta ut med gator och på torg, tillskillnad från reklamyta som sitter i en busshållplats.

Fullsize

Format Pelare, 1185 x 3260 mm (bredd x höjd), stående format.

Head on

Den sidan av reklamytan som står vinklad mot trafiken och flödet och därmed genererar flest kontakter.

Målgrupp

En definierad grupp av människor som är intressanta som mottagare av marknadsföring.

Nettopris

Framförhandlat pris utifrån ett bruttopris.

Nettoräckvidd

Anger hur många personer som har sett din reklamkampanj. Unika kontakter tillskillnad från bruttoräckvidd.

Nätverk

Utomhusytorna säljs i olika nätverk/serier som är fördelade i Sveriges största städer för att ge en så jämn spridning som möjligt.

OBSmätningar

Efter kampanj kan man göra en effektmätning som ger svar på hur kampanjen emottogs ute på stan, om man har uppmärksammat kampanjen samt blivit påverkad av budskapet mm.

Offset 4+0

Tryckmetod där man trycker på en sida av pappret. Fungerar under den ljusa säsongen där bakbelysning av affisch är under kort tid på dygnet.

Offset 4+3

Tryckmetod där man trycker både på fram- och baksida av pappret för att öka kontrasterna och färgerna. Särskilt viktigt under den mörka perioden på året då affischen är bakbelyst större delen av dygnet.

OOH

Out Of Home – Utomhusreklam.

OTS

Opportunity To See. Antalet passerande som har möjlighet att se ytan.

Outdoor Impact

Undersökningsverktyg/metodik som tar fram siffror för räckvidd och frekvens för utomhusmediet.

Pass (yta/vecka)

Genomsnittligt antal passeringar per reklamyta i en kampanj/serie eller för ett format i en region.

Passeringar

Antalet biltrafikanter och fotgängare som passerar förbi en utomhusreklamyta.

P1 Preliminärbokning

Om man preliminärbokar en utomhusserie har man ”första tjing”.

Potentialmått

Potentialmått tar man fram innan kampanjstart via Outdoor Impact. D.v.s. en rapport på vad önskad kampanj skulle kunna potetiellt kunna ge för resultat.

Prel före

En annan kund har prelimärbokat utomhusserien. Genom att lägga en köporder har kund med preliminärbokningen 48 h betänketid.

ROMI

Return on media investment. Vad reklaminvesteringen tillför annonsören.

Räckvidd

Mått på vilken andel av den tänkta målgruppen som har nåtts av budskapet.

Selectyta

Vald enskild reklamyta och inte ett nätverk/serie.

SOV

Share Of Voice. Mått på hur stor del av utomhusytorna som just din kampanj utgör. Anges oftast i procent.

Stadsinformation

En av ytorna på de fristående reklamskyltarna är stadens yta där de kan informera medborgarna med samhällsnyttig information.

Stortavlor

Tidigare benämning på den produkt som idag är Bigsize.

Supersize

60 kvm bakbelyst yta som är placerade på flera av Stockholms infarter. Bl.a. E18 och E4:an.

VAC

Visibility Adjusted Contact. Synbarhetsjusterad kontakt. Antalet passerande som bör kunna se en utomhusyta enligt Outdoor Impacts fyra undersökningsmoment.

Väderskydd

Annat ord för busshållplats

Huvudkontor

Stureplan 13
111 45 Stockholm
Övriga adresser

E-post

[email protected]
[email protected]

Följ oss

Facebook Instagram LinkedIn

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Vänligen ange en giltig e-postadress

Vänligen acceptera villkoren nedan

Behandlar dina uppgifter...

Följ oss

Facebook Instagram LinkedIn

Vi är klimatneutrala

klimat 2022 Link to JCDecaux's profile on climatepartner.com RE100
Integritetspolicyn  ©2019 JCDecaux. All Rights Reserved.
Jag godkänner att denna webbplats lagrar och bearbetar mina uppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Läs mer här
Inställningar Godkänn
Cookies​

Sekretessöversikt

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera. Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt samtycke. Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies. Men att välja bort några av dessa cookies kan påverka din surfupplevelse.
Nödvändig
Alltid aktiverad
KakaVaraktighetBeskrivning
cf_use_obpastCloudflare sets this cookie to improve page load times and to disallow any security restrictions based on the visitor's IP address.
cf_ob_infopastThe cf_ob_info cookie is set by Cloudflare to provide information on HTTP Status Code returned by the origin web server, the Ray ID of the original failed request and the data center serving the traffic.
cookielawinfo-checkbox-nodvandig1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" categorySet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Nödvändig" category
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funktion
Funktionscookies hjälper till med att uföra viss funktionalitet på hemsidan, såsom delande av innehåll i sociala medier, ta emot feedback och andra tredjepartsintegrationer.
Performance
Prestanda-cookies används för att förstå och analysera prestandan på hemsidan med mål att förbättra användarupplevelsen för besökare.
KakaVaraktighetBeskrivning
__cfduid1 monthThe cookie is used by cdn services like CloudFare to identify individual clients behind a shared IP address and apply security settings on a per-client basis. It does not correspond to any user ID in the web application and does not store any personally identifiable information.
Analys
Analys-cookies används för att vi ska förstå hur besökare interagerar med hemsidan. Dessa cookies hjälper oss genom att spara information om antal besökare, sidvisningar, besöksursprung etc.
KakaVaraktighetBeskrivning
_hjSession_145931230 minutesNo description
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
_hjSessionUser_14593121 yearNo description
_hjid1 yearThis cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjFirstSeen30 minutesThis is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_gid1 dayThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the wbsite is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages viisted in an anonymous form.
_gat_gtag_UA_37305773_11 minuteNo description
_hjAbsoluteSessionInProgress30 minutesNo description
_hjIncludedInPageviewSample2 minutesNo description
_ga2 yearsThis cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
Marknadsföring
Dessa cookies hjälper oss och våra samarbetspartners att visa personanpassade och relevanta annonser baserade på ditt surfbeteende hos oss, även när du senare besöker andra webbplatser. Cookies i kategorin används för riktad marknadsföring och profilering, oavsett vilken eller vilka enheter du har använt. Information som samlas in för dessa ändamål kan även kombineras med kund- och trafikdata vi har om dig, om du lämnat ditt samtycke till att vi får använda din trafikdata för marknadsföring och inte invänt mot användningen av din kunddata i marknadsföringssyfte.
KakaVaraktighetBeskrivning
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
Spara & Acceptera
Powered by CookieYes Logo