Hoppa till innehåll
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
JCDecaux
  • Utomhusformat
    • Alla format
    • Digisize
    • Eurosize
    • Fullsize
    • Supersize
    • Innovate
    • Varför utomhus?
  • Kampanjplanering
    • Kampanjverktyg
    • Prislista 2023
    • Outdoor Impact 2.0
    • Utomhusskolan
    • Materialspecifikation
    • Klimatavtryck
    • Klimatredovisning
    • Klimatkompensering
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • FAQ
  • Smart City
    • Erbjudande städer
    • Offentliga toaletter
    • Lånecykelsystem
    • Väderskydd
    • Smarta lösningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Events
  • Kontakt
    • Växel
    • Medarbetare
    • Lediga tjänster
    • Om oss
    • sv_SESvenska
    • en_GBEnglish (UK)
  • sv_SESvenska
  • en_GBEnglish (UK)
  • Utomhusformat
    • Alla format
    • Digisize
    • Eurosize
    • Fullsize
    • Supersize
    • Innovate
    • Varför utomhus?
  • Kampanjplanering
    • Kampanjverktyg
    • Prislista 2023
    • Outdoor Impact 2.0
    • Utomhusskolan
    • Materialspecifikation
    • Klimatavtryck
    • Klimatredovisning
    • Klimatkompensering
    • Vårt hållbarhetsarbete
    • FAQ
  • Smart City
    • Erbjudande städer
    • Offentliga toaletter
    • Lånecykelsystem
    • Väderskydd
    • Smarta lösningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Events
  • Kontakt
    • Växel
    • Medarbetare
    • Lediga tjänster
    • Om oss
    • sv_SESvenska
    • en_GBEnglish (UK)
  • sv_SESvenska
  • en_GBEnglish (UK)
utomhusreklam

Utomhusskolan

Räckvidd, frekvens, VAC… vad betyder allt det där egentligen? Vi vet att det kan bli en del krångliga ord. Här försöker vi reda ut alla begrepp och hjälpa dig med allt du behöver veta, för att lyckas på bästa sätt med din kampanj.

När man planerar en utomhuskampanj är det viktigt att förstå mediets möjligheter och utmaningar. Genom att optimera den kreativa utformningen och skapa ett bra samspel med andra medier ökar förutsättningarna att uppnå ett lyckat resultat.

Gyllene regler

Tydligast vinner! Den mest lyckade utomhusreklamen är den som förmedlar ett enkelt och tydligt budskap som mottagaren hinner uppfatta på max tre sekunder. Här har vi listat några av utomhusreklamens viktigaste gyllene regler. Och kom ihåg, detta är guidelines. Är du en van reklammakare för utomhus kan det vara minst lika framgångsrikt att bryta mot varenda regel som finns.

Röd tråd

Använd gärna olika motiv på affischerna för att göra kampanjen mer levande – men se till att det finns en röd tråd (t ex samma färg, fotomanér, typsnitt, osv). Mottagaren ska kunna se att de olika enheterna tillhör en och samma kampanj.

Utmana och engagera

Ett motiv som överraskar och väcker känslor skapar uppmärksamhet. Vad vill du att mottagaren ska göra/känna/tänka? Oavsett ditt budskap är det viktigt med call to action och ju mer du lyckas engagera och beröra med din kampanj desto bättre effekt får den.

Avsändare – placering av logotyp

Tänk på att avsändaren och annan viktig information ska synas även om något skymmer affischen (t ex människor, cyklar, snöhögar eller byggskrot). Därför behöver logotypen vara stor och tydlig och den bör helst vara placerad högt upp.

Kända ansikten och ögonkontakt

Utnyttja fördelen med igenkänning genom att använda kända ansikten! En känd person ger oftast hög observationseffekt. Ögonkontakt är också viktigt; det är ett känt faktum att ögon dras till andras ögon.

Tydlighet

”En bild säger mer än 1000 ord” är en ledstjärna inom utomhusreklam. Kombinera en tydlig bild med ett tydligt budskap och en tydlig koppling till produkten eller tjänsten. Då når budskapet fram på bästa sätt.

Kontraster

Använd tydliga kontraster och färger som syns ordentligt – det skapar uppmärksamhet. Bilden får inte vara för mörk. Budskapet bör ha en färg som syns bra mot bakgrunden. Använd färger som sticker ut beroende på säsong – undvik t ex vitt på vintern, grönt på sommaren och gult, orange och rött på hösten.

Typsnitt storlek

Utomhusreklam behöver kunna uppfattas snabbt i jämförelse med t ex en tidningsannons. Därför är valet av typsnitt och storlek viktigt. Tänk på att använda en kraftig, lättläst typografi i rubriken (som givetvis ska hållas kort).

Enkelhet

Allt på affischen ska vara lätt att se. Alltså: STOR TEXT och inte för mycket information. Utomhusreklam är snabb kommunikation. Ju längre avstånd från mottagaren, desto viktigare med snabbhet och tydlighet. Prioritera därför ett kortfattat, relevant budskap.

×
❮❯

Provaffischering

Har du en idé på utomhuskampanj som du skulle vilja testa? JCDecaux erbjuder en unik möjlighet att testa en kampanjidé innan den går live genom att provaffischera! Provaffischering går helt enkelt ut på att vi trycker upp din kampanjidé eller visar den i vårt digitala format Digisize, vi möts upp på stan vid en av våra tavlor. På det här sättet kan du se om det är något som behöver finjusteras för att ge kampanjen maximal effekt. Intresserad? Kontakta vårt säljteam.

https://jcdecaux.se/wp-content/uploads/2020/11/Logga-och-Avsändare-Jonas-Insta-092020.mp4
Utomhusskola – Logga och avsändare
I första delen av vår serie, JCDecaux Utomhusskola, ger vi er några handfasta tips kring placering av logga och avsändare. Den mest lyckade utomhusreklamen är den som förmedlar ett enkelt och tydligt budskap.
https://jcdecaux.se/wp-content/uploads/2020/11/Arla-Innovate-Jonas-Insta-092020.mp4
Utomhusskola – Innovate
I den andra delen i vår serie, JCDecaux Utomhusskola, visar vi vilka kreativa möjligheter som finns hos oss. Häftigt att som annonsör kunna visa sin produkt på det här sättet.
https://jcdecaux.se/wp-content/uploads/2020/11/Budskap-och-Utformning-Jonas-Insta-092020.mp4
UTOMHUSSKOLA – Budskap och Utformning
I den här utomhusskolan ger vi tips på hur du ska tänka kring budskap och utformning för att hinna nå ut med ditt budskap på tre sekunder!
https://jcdecaux.se/wp-content/uploads/2020/11/Provaffischering-Jonas-Insta-092020.mp4
Utomhusskola – Provaffischering
Ett av våra största tips är provaffischering, att få en förhandstitt på sin kampanj innan den går live. Ett mycket uppskattat moment hos alla våra kunder.
https://jcdecaux.se/wp-content/uploads/2020/11/Kontraster-och-färgval-Jonas-Insta-092020.mp4
Utomhusskola – Kontraster och färgval
Vi har fler tips på vad ni ska tänka på när ni utformar en utomhuskampanj! I denna video tipsar Jonas er om hur ni ska tänka runt kontraster och färgval.

Testa era utomhusmotiv kostnadsfritt med hjälp av verktyget Predict

Utomhuskanalen kräver snabb kommunikation. Ert budskap bör vara kortfattat och tydligt för att kampanjen ska nå ut. Nu kan ni testa era utomhusmotiv kostnadsfritt med hjälp av verktyget Predict. Verktyget bygger på omfattande neurovetenskapliga undersökningar och använder sig av över 12 000 ögonrörelsestudier. Med hjälp av detta verktyg kan ni se i förväg hur era motiv kommer att uppfattas och fungera i utomhusmiljön.

Heatmaps – Framhäver den del av motivet som får mest uppmärksamhet.
Fogmaps – Raderar den del som inte får någon uppmärksamhet.
Area of Interest – Beskriver i procent hur mycket av uppmärksamheten som riktas mot ett specifikt område.

Vad mer kan man utläsa? Jo, något som kallas för Cognetive Demand. En annan parameter är Image Clarity. Kontakta oss så berättar vi mer om det, samt testar era motiv i detta användbara och tydliga verktyg.

Frågor och svar

Vilka är utomhusreklamens främsta egenskaper?

Med utomhusreklam får du en hög frekvens till en låg kontaktkostnad då ditt budskap når ett stort antal människor flera gånger under kampanjperioden. Utomhusreklam genererar en hög räckvidd, även i en specifik stad. Mediet passar utmärkt för varumärkesbyggande reklam såväl som för utbudsreklam. Utomhusreklam är dessutom det sista massmediet i ett föränderligt medielandskap.

Varför välja utomhusreklam?

Utomhusreklamen går inte att klicka bort, zappa bort eller sänka ljudet på. Och den finns där de stora folkströmmarna rör sig. Våra utomhusmedier når 70% av alla svenskar i åldern 15-79 år i de 25 största städerna. Om du vill nå ut med ditt budskap snabbt, till många, är utomhusreklam det bästa medievalet.

Vad är OTS/OTH?

Antal gånger den genomsnittlige individen i målgruppen har möjlighet att komma i kontakt med reklambudskapet under en kampanjperiod i genomsnitt (totalt antal möjliga kontakter med mediet/individer).

Vad är frekvens?

Antal gånger som en person i genomsnitt har möjlighet att se kampanjen.

Hur räknar ni räckvidd?

Vi räknar räckvidd på två sätt; nettoräckvidd är antal unika personer som nås av reklambudskapet (en person kan enbart räknas en gång) bruttoräckvidd är antal kontakter (en person räknas flera gånger)

Utomhuslexikon

Ord vi ofta använder

Abribus

Tidigare benämning på den produkt JCDecaux idag kallar Eurosize, dvs. 1185 x 1750 mm. Ordet betyder busskur på franska.

Adshel

ClearChannels benämning på Eurosize-formatet.

Bakbelyst

Belysning på reklamytan som lyser upp affischen bakifrån under mörka delen av dygnet.

Bruttopris

Listpris innan eventuella rabatter.

Bruttoräckvidd

Summan av alla kontakter. Samma person kan räknas flera gånger tillskillnad från nettoräckvidd.

CPT

Cost per thousand contacts – Kostnad för tusen kontakter. Nettopris/antal kontakter x 1000.

Distribution

Reklamytornas spridning över en region.

DOOH

Digital Out Of Home – Digital utomhusreklam.

Eurosize

Utomhusprodukt med pappersformat, 1185 x 1750 mm (bredd x höjd). Format som passar annonsutrymmet i busshållplatser, fristående reklamskyltar, vägghängda reklamplatser.

Exponering

En reklamyta kan ha flera exponering, t.ex. om affischerna bildväxlar.

Flow

Antalet biltrafikanter och fotgängare som passerar förbi en utomhusreklamyta.

Frekvens

Så många gånger som en personen ser reklamkampanjen under en veckas tid.

Fristående

Fristående reklamyta ut med gator och på torg, tillskillnad från reklamyta som sitter i en busshållplats.

Fullsize

Format Pelare, 1185 x 3260 mm (bredd x höjd), stående format.

Head on

Den sidan av reklamytan som står vinklad mot trafiken och flödet och därmed genererar flest kontakter.

Målgrupp

En definierad grupp av människor som är intressanta som mottagare av marknadsföring.

Nettopris

Framförhandlat pris utifrån ett bruttopris.

Nettoräckvidd

Anger hur många personer som har sett din reklamkampanj. Unika kontakter tillskillnad från bruttoräckvidd.

Nätverk

Utomhusytorna säljs i olika nätverk/serier som är fördelade i Sveriges största städer för att ge en så jämn spridning som möjligt.

OBSmätningar

Efter kampanj kan man göra en effektmätning som ger svar på hur kampanjen emottogs ute på stan, om man har uppmärksammat kampanjen samt blivit påverkad av budskapet mm.

Offset 4+0

Tryckmetod där man trycker på en sida av pappret. Fungerar under den ljusa säsongen där bakbelysning av affisch är under kort tid på dygnet.

Offset 4+3

Tryckmetod där man trycker både på fram- och baksida av pappret för att öka kontrasterna och färgerna. Särskilt viktigt under den mörka perioden på året då affischen är bakbelyst större delen av dygnet.

OOH

Out Of Home – Utomhusreklam.

OTS

Opportunity To See. Antalet passerande som har möjlighet att se ytan.

Outdoor Impact

Undersökningsverktyg/metodik som tar fram siffror för räckvidd och frekvens för utomhusmediet.

Pass (yta/vecka)

Genomsnittligt antal passeringar per reklamyta i en kampanj/serie eller för ett format i en region.

Passeringar

Antalet biltrafikanter och fotgängare som passerar förbi en utomhusreklamyta.

P1 Preliminärbokning

Om man preliminärbokar en utomhusserie har man ”första tjing”.

Potentialmått

Potentialmått tar man fram innan kampanjstart via Outdoor Impact. D.v.s. en rapport på vad önskad kampanj skulle kunna potetiellt kunna ge för resultat.

Prel före

En annan kund har preliminärbokat utomhusserien. Genom att lägga en köporder har kund med preliminärbokningen 48 h betänketid.

ROMI

Return on media investment. Vad reklaminvesteringen tillför annonsören.

Räckvidd

Mått på vilken andel av den tänkta målgruppen som har nåtts av budskapet.

Selectyta

Vald enskild reklamyta och inte ett nätverk/serie.

SOV

Share Of Voice. Mått på hur stor del av utomhusytorna som just din kampanj utgör. Anges oftast i procent.

Stadsinformation

En av ytorna på de fristående reklamskyltarna är stadens yta där de kan informera medborgarna med samhällsnyttig information.

Supersize

60 kvm bakbelyst yta som är placerade på flera av Stockholms infarter samt i Göteborg. Bl.a. E18 och E4:an.

VAC

Visibility Adjusted Contact. Synbarhetsjusterad kontakt. Antalet passerande som bör kunna se en utomhusyta enligt Outdoor Impacts fyra undersökningsmoment.

Väderskydd

Annat ord för busshållplats

Huvudkontor

Stureplan 13
111 45 Stockholm
Övriga adresser

E-post

[email protected]
[email protected]

Följ oss

Facebook Instagram LinkedIn

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Vänligen ange en giltig e-postadress

Vänligen acceptera villkoren nedan

Behandlar dina uppgifter...

Följ oss

Facebook Instagram LinkedIn

Vi är klimatneutrala

Klimat 2023 Link to JCDecaux's profile on climate-id.com RE100
Integritetspolicyn  ©2019 JCDecaux. All Rights Reserved.
Jag godkänner att denna webbplats lagrar och bearbetar mina uppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Läs mer här
Inställningar Godkänn
Cookies

Sekretessöversikt

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera. Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies lagras endast i din webbläsare med ditt samtycke. Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies. Men att välja bort några av dessa cookies kan påverka din surfupplevelse.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
KakaVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Advertisement" category.
cookielawinfo-checkbox-analytics1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Analytics" category.
cookielawinfo-checkbox-functional1 yearThe GDPR Cookie Consent plugin sets the cookie to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Necessary" category.
cookielawinfo-checkbox-others1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie stores user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie stores the user consent for cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent1 yearCookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy1 yearThe GDPR Cookie Consent plugin sets the cookie to store whether or not the user has consented to use cookies. It does not store any personal data.
Nödvändig
Alltid aktiverad
Funktion
Funktionscookies hjälper till med att uföra viss funktionalitet på hemsidan, såsom delande av innehåll i sociala medier, ta emot feedback och andra tredjepartsintegrationer.
KakaVaraktighetBeskrivning
__cf_bm30 minutesCloudflare set the cookie to support Cloudflare Bot Management.
_hjAbsoluteSessionInProgress30 minutesHotjar sets this cookie to detect a user's first pageview session, which is a True/False flag set by the cookie.
Performance
Prestanda-cookies används för att förstå och analysera prestandan på hemsidan med mål att förbättra användarupplevelsen för besökare.
Analys
Analys-cookies används för att vi ska förstå hur besökare interagerar med hemsidan. Dessa cookies hjälper oss genom att spara information om antal besökare, sidvisningar, besöksursprung etc.
KakaVaraktighetBeskrivning
_hjFirstSeen30 minutesHotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores the true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user.
_hjSession_*30 minutesHotjar sets this cookie to ensure data from subsequent visits to the same site is attributed to the same user ID, which persists in the Hotjar User ID, which is unique to that site.
_hjSessionUser_*1 yearHotjar sets this cookie to ensure data from subsequent visits to the same site is attributed to the same user ID, which persists in the Hotjar User ID, which is unique to that site.
CONSENT2 yearsYouTube sets this cookie via embedded YouTube videos and registers anonymous statistical data.
VISITOR_PRIVACY_METADATA5 months 27 daysDescription is currently not available.
Marknadsföring
Dessa cookies hjälper oss och våra samarbetspartners att visa personanpassade och relevanta annonser baserade på ditt surfbeteende hos oss, även när du senare besöker andra webbplatser. Cookies i kategorin används för riktad marknadsföring och profilering, oavsett vilken eller vilka enheter du har använt. Information som samlas in för dessa ändamål kan även kombineras med kund- och trafikdata vi har om dig, om du lämnat ditt samtycke till att vi får använda din trafikdata för marknadsföring och inte invänt mot användningen av din kunddata i marknadsföringssyfte.
KakaVaraktighetBeskrivning
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies store information about how the user uses the website to present them with relevant ads according to the user profile.
test_cookie15 minutesdoubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysYouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYoutube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt.innertube::nextIdneverYouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverYouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
KakaVaraktighetBeskrivning
_hjIncludedInSessionSample_14593122 minutesDescription is currently not available.
cookielawinfo-checkbox-nodvandig1 yearDescription is currently not available.
Spara & Acceptera
Drivs av CookieYes Logo